Menu
שאל את הרב
print
אא

שלום כבוד הרב. שמעתי שהחיד״א הקדוש רשם שאדם שמזלזל בחברו והלה שותק כנגדו, לוקח לו את כל מצוותיו.האם ישנם פרטים על אמרתו של החיד״א זצ״ל, מה נחשב לזלזול? הרי הרבה דברים שאדם עושה יכולים להתפרש כזלזול בעיני הצד השני, ויש הרבה פעמים שאדם אומר לחברו בצחוק כל מני דברים, אך לא נראה לעניות דעתי שעל כל דבר כזה אדם יקבל עונש כל כך קשה. ראיתי מחכם אברהם דיין זצ״ל מחכמי חאלב שרשם (ללא קשר לדברי החיד״א) : ״המזלזל בחברו ומחרפו ומגדפו, ומדבר עליו כזבים בדבר שאין בחברו, וחברו שומע ואינו משיב, 'והרבה להשיב אפו' – אז לוקח הנעלב כל זכויות המבזה, מאחר שהם מכזבים.״ עכ״ל.האם גם דברי החיד״א הם למצב כזה בו נעשה זלזול כזה חמור של גידופים וחירופים?אני אשמח שכת״ר יענה לי על מקרה שהיה לי וממנו אוכל ללמוד למקרים אחרים: היום קרה לי שהייתי בבסיס ואחד החיילים הציע איזה רעיון לחבר שלו, והחבר שלו השיב לו ״עד היום חשבתי שיש לך שכל״, ועוד כמה דברים כאלו. אך כמובן שהוא לא עשה זאת בכוונה להשפיל אותו. האם דברי מרן החיד״א הם גם על מקרה כזה? והאם לי יש אשנה שלא הוכחתי את אותו חייל ?

הרב חנוך הכהן

איני יודע אם מרן החיד”א כתב דברים אלו (לא ציינתם מקור), אבל דברי חכם אברהם דיין זצ”ל ראיתי במקורם, והם בספרו הולך תמים ופועל צדק.

ולגוף השאלה לדוגמא במקרה שתארת בשאלה, ודאי שלא על זה התכוין חכם אברהם דיין, ולא על כל כיוצא בזה, אלא על אופן שהחבר מבזה את חברו ממש. ומכל מקום צריך לשים לב מאוד כאשר מבזים חבר אפילו בצחוק לעיתים הוא נפגע ואינו אומר את זה, ולפעמים אף אפשר שבלי לשים לב יבייש אותו מאוד, לכן צריך משנה זהירות כאשר צוחקים על חשבון השני.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן