Menu
שאל את הרב
print
אא

לכבוד הרבנים הגאונים שליט"א. רצוני לשאול עד היכן עיון דרך זו של השמירה הכרחית ללומד על מנת שיגיע לכלל המידה של מעיין היטב וליכולת לפסוק הלכה. הנה כי בודאי בדרך זו ניתן למצוא פנינים ומרגליות בדברי המפרשים, אולם ראיתי למרן הגר"ע יוסף ז"ל בקטע מתוך יומנו האישי (הובא בספר תולדות חייו הנקרא 'המנהיג' בעמ' 62-63) ושם כתב רבנו הגדול וזת"ד: לא עט האסף ששיטה זו גרועה ביותר. וכו'. והאמת איתם שצריך להיות העמקה בעיון, "אולם לא לאבד כל הזמן ולחפש קושיות" עד שלא ילמדו במשך שבוע שלם אלא דף א'. עכת"ד. והמעיין בספריו הקדושים של רבנו הגדול מאור ישראל על התלמוד יראה שאין מזכיר פירושים כמו כאן הוקשה לרש"י כך, וכאן נשמר מכך וכו'. ולעצם שאלתי האם ניתן להיות בגדר מעיין היטב בתלמוד עד הלכה למעשה גם בלא זה? או שמא כוונת דבריו אחרת היא. ושכמ"ה.

הרב רזיאל כהן

– אי אפשר לפסוק הלכה למעשה (במקרים הטעונים הכרעה עצמית) בלא עיון. ומרגלא בפומיה דהגאון ר’ עזרא עטיה זצ”ל שההבדל בין מעיין ובין שאינו מעיין – עלול להגיע לאיסור כרת. ששגגת תלמוד עולה זדון.
– ומאידך גיסא לא נכון להשקיע כל היום רק בלימוד העיון, כי התורה ארוכה מארץ מדה ורחבה מיני ים. והנכון לאחוז מזה מגם מזה, וכמו שנוהגים אצלינו בישיבה שמחלקים את היום גם לעיון, וגם לבקיאות בב”י ובש”ס.
והאריך בזה בשו”ת ברכת יהודה ח”ד (עמ’ י”ד-ט”ו), ושכן אמר לו מרן הגרע”י בעצמו.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן