Menu
שאל את הרב
print
אא

איני יודע האם הגר"מ מאזוז מיקל בשעת הדחק ולכן אני מנסה לברר זאת. מה שכן נראה קצת מתוך ההקדמה למשנ"ב איש מצליח ח"ג, שהרבה מהדברים הם מעין גזירה והרב הוכיל בסוף המאמר מדוע לגזור גזירה גם היום. כמו לדוג' שעון שבת שהרב אוסר, אך התבטא פעם בשיעורים שמי שצריך להשתמש בזה שלפחות ילמד את את היבי"א ויעשה לפי זה. לכאורה משמע שבשעת הדחק יש מקום להקל. בנוסף מוקצה הוא לפי דעת האדם, ובעיני השעון שלי אינו מוקצה, זה שעון יקר שאני לובש רק לכבוד שבת והוא מעין תכשיט, גם כשהסוללה נגמרה המשכתי ללובשו בשבת כי אני נהנה מיופי שלו. בעיני זה בסיס לדבר האסור והמותר שהמותר גובר. ועוד- מה יקרה אם יש לי חבר שפוסק שכל שעון אפילו פשוט אינו מוקצה, ועכשיו הוא מביא לי שעון צריך להיות מותר לי לטלטלו כי בעל השעון לא הקצה אותו...

הרב חנוך הכהן

את ההתבטאות שאמרת איני זוכר, וצריך לבדוק היטב דברים שרשומים בזכרון ולא על ספר.

לגבי מ”ש שזה ענין של גזירה, הן אמת שבהקדמה שם כשפתח בדיני שעון עם סוללה הזכיר את ענין הגזירה, אבל אח”כ חזר וביאר שלדעתו יש כאן בעיה של מוקצה ולא רק ענין של גזירה (ולכן לא שייך בדין זה מה שהזכרתם שאמר שילמד את היבי”א וכו’).

הטענה שכתבתם שאצלכם באמת אין ענין בשעון אלא ביופי שלו, היא טענה טובה והיא פותרת לכאורה גם את הענין של המוקצה וגם את הענין של ההוצאה לרה”ר. אבל מכיון שלדעת מרן שליט”א ברוב העולם אין זה כן, א”א לתת לכל אחד תורתו בידו, כמ”ש בהקדמה הנ”ל לגבי האומרים שהשעון הוא העיקר והמחשבון הוא טפל. ומה שהזכרתם שמוקצה הוא לפי דעת האדם, זה שייך אם אדם מייחד אבן לשימוש – היא נחשבת כלי, אבל בדבר כזה שהוא ודאי מוקצה מחמת גופו, ורק יש כאן לדון מה העיקר, בזה יש כלל הלכתי לכולם.

לכן עדיין נראה שאתה צריך להחמיר ולא לשים שעון בשבת.

אם יש לכם עוד על מה לדון נשמח שתכתבו לנו.

שאלת המשך: בירור השאלה

ראשית, תודה רבה על ההתייחסות הארוכה הרב. לגבי מה שהרב כתב שמוקצה הוא לפי דעת האדם, אינו שייך בדבר שודאי מוקצה מחמת גופו, כי בזה יש כלל הלכתי לכולם. אבל גם בזה אם מייחדו לעולם זה מועיל כמו שכתב המשנ"ב בסימן ש"ג ס"ק עד לגבי מטבע:" ולא מהני בה יחוד - היינו לשבת אחת אבל אם יחדה מע"ש לענין זה לעולם גם במטבע מהני דשוב אזיל מיניה איסור טלטול." משמע מדבריו שאם אני מייחד את השעון לעולם בשביל להשתמש בו בשבת יהיה מותר.

הרב חנוך הכהן

לא התכוונתי שבמוקצה שהו מחמת גופו לא שייך ייחוד, הרי גם אני הבאתי דוגמא מאבן שהיא מוקצה מחמת גופו. אלא כוונתי שכאן הבטריה שהיא המוקצה מחמת גופו בנידון זה היא ודאי מוקצה (שהרי לא ייחד את הבטריה לשום שימוש), אלא שאתה טוען שאינה חשובה אצלך אלא השעון עצמו, שהרי אפילו כשנגמרה המשכת להשתמש בשעון לנוי, וע”ז הבאתי את מ”ש מרן ראש הישיבה שליט”א שבשעון שיש בו גם מחשבון יאמר אדם שאצלו השעון עיקר, ולא קיבל טענה זו כי נתת תורת כל אחד בידו.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן