סיום מסכת פעמיים
כל זמן שאתה עוסק בלימוד המסכת , נחשב הכל כפעם אחת. לפיכך תוכל לומר את הנוסח של הדרן עלך והקדיש פעם אחת בלבד כאשר תתחיל את המסכת כולה מחדש ותסיים שוב , אז תחזור לומר את נוסח ההדרן עלך והקדיש פעם נוספת
בס"ד שלום רב, אודה לפירוט סוגיות או מסכתות המומלצות ללימוד כפי שנהוג בסדר הלימוד בישיבה. כמו כן, האם העדיפות היא ללמוד סוגיות או לעבור על מסכת בשלמותה תוך השקעת זמן לעיון בסוגיות מהותיות ושאר חלקי המסכת ללמוד בשטחיות ? אציין שהשאיפה והרצון בע"ה לרכוש כלים מתאימים ומספיקים ללימוד בספרים כגון משנה למלך, שער המלך, מחנה אפרים, מהרי"ט אלגאזי על חלה ובכורות, שערי יושר, שב שמעתתא, יוסף דעת להגר"מ הלוי זצ"ל וכיו"ב דרך לימוד הגמרא, מכיוון שכל הספרים הנ"ל מושתתים על היקף גדול מאוד של סוגיות בש"ס. תודה
אם המטרה היא להגיע לרמת עיון גבוהה (כמו שנשמע מסוף המכתב שאתם רוצים ללמוד ספרים כמו המשנה למלך וכו’) אין זה משנה אם תלמדו מסכת שלמה או סוגיות אלא שתלמדו ללמוד בעיון. ומכל מקום יש סוגיות ונושאים ששם העיון חזק יותר ושם אפשר להתלמד בזה.
אכתוב לכם כמה מקומות בש”ס שרגילים ללמוד בעיון בישיבה: פרק המפקיד ופרק הזהב במסכת בבא מציעא. מסכת פסחים פרק ראשון. קידושין פרק ראשון. מסכת שבת פרק כל הכלים. מסכת חולין פרק כל הבשר.
מאת: פלוני | תאריך: י״ח בכסלו ה׳תשפ״ב – נובמבר 22, 2021
תודה רבה לכבוד הרב על הפירוט. מאחר שבעניין מפרשי הש"ס אין לדבר סוף, אודה למיקוד - מלבד רש"י, תוס' ומהרש"א, איזה עוד מפרשים (ראשונים ו/או אחרונים) נוהגים *בעיקר* ללמוד במסגרת הלימוד העיוני של הפרקים הנ"ל בישיבה? תודה.
מלבד מה שהזכרתם לומדים בישיבה גם משמרות כהונה, כדי ללמוד לעיין טוב לא מוסיפים מפרשים אלא אדרבה לומדים קצת, כך נהוג בישיבה, וכך שמעתי גם מחכמים אחרים שלא מומלץ לראות הרבה ספרים.