
שאל את הרב
דין שעון יד בשבת
שאלות נוספות בנושאבהערת איש מצליח על משנ"ב סימן שח ס"ק קסח' מס' 9 מובא ששעון יד הווי בסיס לדבר האסור. שאלתי היא א. השו"ע פסק שהיא ספק והווי דרבנן. למה לא נקל? ב. בסיס לדבר המותר והאסור כאשר ההיתר מותר, דינו להיתר. למה לא לדונו כך? ג. השו"ע חשש למודד בשבת והרי אין כאן מדידה אלא הסתכלות על המדידה שנעשית לבד.
הרב אהרן מאזוז
א. ש”ע איירי בשעון מכני אבל בשעון שעובד על חשמל עם בטריה הרי הוא בסיס לבטריה שהיא דבר האסור.
ב. כאן הבטריה חשובה שבלעדיה השעון אינו כלום ולא גרע מאיסור להיתר שוין שהכל נאסר וכמבואר במשנ”ב ס’ ש”י ס”ק לג וע”ש בהגהות א”מ. ואפשר שכאן יש להחשיב שהבטריה חשובה מן ההיתר שבלעדיה אין חשיבות להיתר.
ג. בשעונים שלנו אין מדידה ומותרים וכמ”ש במשנ”ב ס”ק קס”ח ואין להחמיר בהם רק בטלטולים אם עובדים ע”י סוללה חשמלית.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור