Menu

1951 שנה בוכים על חורבן הבית ו….

 

 אפשר לענות על כך במשל: זוג צעיר עומד להתחתן. הם שכרו אולם מפואר,
שלחו הזמנות לכולם, קנו טבעות, שמלת כלה, טלית וכל מה שצריך ליום הגדול. והנה מגיע הלילה המיוחל, כל המוזמנים מגיעים, התזמורת מנגנת, הסעודה כיד המלך, החתן והכלה זורחים ומאושרים. אולם מרוב הטרדה וההתרגשות, שכחו לערוך חופה וקידושין, והחתן לא קידש את הכלה.

היו אולם, הזמנות, תזמורת וכו', אך כל אלו חסרי משמעות ללא נישואין! זה לא שחסרים כאן קידושין, אלא שלא היה כאן כלום!

המשנה ברורה (סימן תקמ''ט) כותב: ''כל אלו הימים, כל ישראל מתענים בהם מפני הצרות שאירעו בהם, כדי לעורר הלבבות לפקח על דרכי התשובה. ויהיה זה זכרון למעשינו הרעים ומעשה אבותינו שהיו כמעשינו עתה, עד שגרם להם ולנו אותן הצרות, שבזכרון דברים אלו נשוב להטיב, כמו שנאמר: ''והתודו את עונם ואת עון אבותם וגו'''. ולכן חייב כל איש לשום אל לבו באותם הימים ולפשפש במעשיו ולשוב בהן כי אין העיקר התענית כמש''כ באנשי נינוה וירא ה' את מעשיהם, ואמרו חז''ל את שקם ואת תעניתם לא נאמר אלא את מעשיהם, ואין התענית אלא הכנה לתשובה''

אדם שצם ולא פשפש במעשיו, זה לא רק שחסר לו פרט או הידור בקיום מצות הצום, אלא שלא יצא כלל ידי חובה, הצום לא נחשב לו. כי תכלית הצום להביא את האדם להתבונן, לפשפש במעשיו, ואם הצום לא מביאו לידי תשובה, לא קיים את מצות היום.

לאחר החורבן מתנבא הנביא ישעיה ואומר: ''נחמו נחמו עמי יאמר אלקיכם, דברו על לב ירושלים''. ''לב'', הכוונה לעיקר. כמו ''לב הדבר'' בבית שני היו עוסקים בתורה ובגמילות חסדים והיו עובדים את ה' ית', אבל היה חסר להם ''לב'' היה חסר העיקר.

בימים אלו הקב''ה מתחנן אלינו: ''דברו על לב ירושלים'' – תקנו את הלב שלכם. לא די בהמנעות מרחיצה ומאכילת בשר, לא די לצום פעם בשנה על החורבן. צריכים אנו להתפלל על בניין בית המקדש ולכוון לזה  צריכים אנו לעורר את הלב, ואז גם הקב''ה יעורר את ליבו לרחם על עמו ישראל ויגאל אותנו גאולת עולם באמת וברחמים.

ואת מה צריך לתקן ומכל הלב? את הדברים שגרמו לחורבן, וזה שנאת חינם וכמו שאומר הנביא ישעיה: ''כִּי כֹה אָמַר יְהוָה חִנָּם נִמְכַּרְתֶּם וְלֹא בְכֶסֶף תִּגָּאֵלוּ'', והכוונה: בעוון שנאת חנם נמכרתם, ולא בכסף, דהינו מצות, תגאלו, אלא צריך לתקן חטא זה.

ראיתי מקשים אם ה' כעס כ''כ על השנאת חינם שהיתה בעמ''י, למה הוא העניש אותנו דווקא בחורבן בית המקדש? מה העניין?

ת. ביהמ''ק נועד להשריית השכינה בעמ''י. וכמו שכתוב ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם. וזה לא יהיה בלי אחדות בין אחד לשני וכמו שהגר''א כותב בפירושו למשלי וכאשר ישראל באחדות , אז השכינה שורה בישראל.

חז''ל אפ' ממשילים זאת לארמון שבנוי על כמה ספינות, כל זמן שהספינות מחוברות כאחת, הארמון מתקיים. ואם הן זזות מעט וכבר לא באחדות מלאה הארמון מתפרק!

אמרו חז''ל : ''כל דור שלא נבנה בית המקדש בימיו, כאילו נחרב בימיו''. אם עדיין לא זכינו לגאולת ישראל ולבנין בית המקדש, הוי אומר, שעדיין לא תִיקַנּוּ את החטאים שבגללם הוא נחרב, אותם חטאים עדיין מצויים בקרבנו! הסיבות שהוא נחרב, עדיין קיימות.

כותב ה''חפץ חיים'' בהקדמה לספרו ה''החפץ חיים'': ''בסוף ימי בית שני, גברה שנאת חינם, ולשון הרע בינינו, ובעבור זה נחרב ביתנו וגלינו מארצנו, והגם שבגמרא לא מוזכר לשון הרע, אלא שנאת חינם בלבד, הכוונה היא על לשון הרע, שנאת חינם עם לשון הרע, היוצאת והמתבקשת מצד השנאה''.

על ידי חורבן בית המקדש הפסדנו אף חוויות ותחושות רוחניות, שאין להם תחליף.

על זה היה דווה ליבנו, על אלה חשכו עינינו:

איפה שמחת בית השואבה” שנחוגה בחג הסוכות, ששאבו משם רוח הקודש?! תחושה מטוהרת של חיים ללא חטא, קרבן התמיד של בוקר מכפר על העבירות של הלילה, וקרבן התמיד של בין הערביים מכפר על העוונות של היום?! וכמו שרבי נחמן מברסלב כותב : ''בזמן שבית המקדש, היה קיים, היינו נקיים מעוונות, כמו שכתוב: ''צדק ילין בה'', ופירש רש''י: ''כי תמיד של שחר היה מכפר על עברות של לילה, ותמיד של בין הערבים היה מכפר על עברות של יום''. כי ישראל עם קדוש, לפי גודל רוחניותם ודקותם, אינם יכולים לשאת עליהם המשא של עוון אפילו יום אחד. על כן אנו צריכים את בית המקדש, שיכפר עלינו בכל יום. ומעת אשר חרב בית מקדשנו, אין אנו יכולים לנקות עצמנו מן העוונות, כי אין מי שיכפר בעדנו''.

העליה לרגל שלוש פעמים בשנה

ההתעלות הרוחנית במוצאי יום כיפור עד כדי כך כשליוו את הכהן הגדול אל ביתו בשמחה וריקודים, לא הרגישו כל צורך ללכת הביתה לשבור את הצום?!

איפה היא אותה יראת שמים שזכינו לה כשהיו כהנים בעבודתם ולויים בדוכנם וישראל במעמדם?!

אם רק נשכיל להבין שאין אנו יכולים בלי המשכון, אנו צריכים את בית המקדש, ונבקש זאת מאת ה' ית', אז הוא אכן יחזיר לנו אותו, כמו שהמלוה מחזיר לעני את המשכון כאשר הוא צריך לו.

איך נקרב את הגאולה?

דבר ראשון נתחזק באהבת חינם שזו הייתה הסיבה העיקרית לחורבן בית המקדש. ובנוסף נתפלל לה' בכוונה ,ומכל הלב שיביא לנו את משיח צדקנו ויחיש את גאולתנו כדי שתתגלה מלכותו של ה' בעולם, שיהיה מקום ובית לשכינה, שיכירו וידעו כל יושבי תבל כי לך תכרע כל ברך, ושיתקדש שמו בעולם כולו.

ר' חיים מואלוז'ין שואל מדוע כ''כ הרבה דורות צועקים על חורבן ביהמ''ק ולא נענים? וענה משום שגם כשצועקים זה בלי כוונה שיהיה מקום לשכינה הנמצאת ומתפלשת בעפר כבר כמעט 2000 שנה, אלא כל אחד לצרכיו הפרטיים הוא מכוין, והליץ על זה את הפסוק על משכבי בלילות=גם כשאני עושה תיקון חצות בלילה וכדומה, ביקשתי את שאהבה נפשי-את הרצונות הפרטיים שלי.

יה''ר שנזכה להתחזק בבין אדם לחבירו להרבות אהבת חינם וכמובן להתפלל לה' שיחיש את גאולתנו ונזכה בקרוב ממש ל'ותחיזנה עינינו בשובך לציון ברחמים' במהרה בימינו אמן.

לעוד מאמרים של הרב יוסף קויתי
למאמר הבא
למאמר הקודם

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרב יוסף קויתי

0
170
1

מאמרים חדשים

שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן