Menu

רוצה להרגיש שמח? הסוד הגדול!

“כי ירחיב ה' אלהיך את גבולך כאשר דבר לך, ואמרת אכלה בשר, כי תאוה נפשך לאכל בשר, בכל אות נפשך תאכל בשר” (דברים יב, כ).

כתב רש”י: “לימדה תורה דרך ארץ, שלא יתאוה אדם לאכול בשר, אלא מתוך רחבת ידים ועושר”.

בפשטות נראה כוונת רש”י, שהתורה באה לתת לאדם עצה “כלכלית” גרידא, שאדם צריך לכלכל דבריו במשפט, ולא להוציא כספו על בשר, מותרות ותענוגות, אלא אם כן יש לו את התקציב הנדרש לכך ברווח.

אבל נראה לפרש בעומק דבריו פירוש נוסף, והוא עניין ישר והגון:

ידועים דברי הגמרא ביומא (דף ס”ט ע”א) שאמרה: “הרהורי עבירה קשים מעבירה”. והשאלה הנשאלת היא: ראשית, איך יכול להיות שמחשבה על מעשה, גרועה מהמעשה עצמו? ועוד, וכי אדם שעושה מעשה, אינו חושב עליו?! ואם כן העושה מעשה יותר חמור, שהוא גם חושב וגם עושה. (ועיין פירוש רש”י שם).

וכבר ביאר זאת הרמב”ם במורה הנבוכים (ח”ג פ”ח) באופן נפלא וברור, ואלו דבריו: “כבר ידעת אמרם 'הרהורי עבירה קשים מעבירה'. ויש לי בביאור זה פירוש מופלא מאד, והוא, שהאדם אם עשה עבירה – הרי עשה את העבירה מחמת המקרים הנספחים לחמרו, כמו שביארתי, כלומר, שהוא עבר בבהמיותו. אבל המחשבה, היא מסגולות האדם הנספחת לצורתו, וכאשר שוטט במחשבתו בעבירה – הרי עבר בנכבד ביותר שבחלקיו. ואין אשמת מי שהזיד והתעמר בעבד סכל, כאשמת מי שהתעמר בבן חורין חסיד. כי הצורה הזו האנושית, וכל סגולותיה הנספחים לה, אין ראוי להשתמש בהם כי אם במה שעותדו לו, להתחברות בנעלה, לא להתדרדרות לעמקי השפלות”.

אם כן יוצא לנו מדבריו, שאין חומרת המחשבה בזה שחשב לעשות עבירה, אלא שבשעת מחשבתו על העבירה, הוא בדמיונו ומחשבתו עושה ממש את העבירה. וכיון שבין כך הוא עושה העבירה, כשעושה אותה במחשבתו – שהיא נכבדת יותר, היא גרועה יותר ממעשה.

ועל פי דבריו נבין גם את השאלה השניה. כי כשאדם עושה מעשה, הוא אמנם חושב על מה שעושה, אבל אינו חושב את מה שעושה. מה שאין כן מי שאינו עושה מעשה, כיון שאין בידו כרגע, ולבו חפץ לעשות המעשה – הוא חושב ממש במעשה, ומעביר את המעשה במחשבתו ובדמיונו, וכלשון הרמב”ם: “משוטט במחשבתו במעשה”.

ובזה נבין את דברי רש”י שכתב “לימדה תורה דרך ארץ, שלא יתאוה אדם לאכול בשר [והוא הדין לכל תאוות עולם הזה], אלא מתוך רחבת ידים ועושר”. כי מתי שיש לאדם בשר (או שאר תאוות), והוא אוכלו – הרי סיפק בזה את תאוותו הגופנית והחומרית. אבל כשאין בידו בשר, ואף על פי כן הוא מתאווה לו וחושב עליו ומשתוקק אליו – הרי בזה שיעבד את מחשבתו לתאוות העולם.

ושמעתי פעם דבר יפה. מה ההסבר לכך שאדם המתאווה לדבר מרגיש חוסר בהיעדרו, הרי אותו דבר מעולם לא היה בידו, ורק ראה אותו בעיניו. איך אפשר להרגיש חסר, אם הדבר אף פעם לא היה חלק ממך?

וההסבר פשוט, שכאשר אדם רואה משהו, ואינו מבטלו בלבו, הוא מתחיל לשוטט בדמיונו וחלומותיו, ורואה את עצמו כאילו כל חפצו כבר בידו, והוא חש לרגע בדמיונו את הנאתו מהחפץ, ואז… אחרי כמה רגעים הוא מתעורר מהזיותיו, ומרגיש חסרון כי לקחו לו מה שכבר “היה” לו.

ויותר מזה, גם אם אחר כך השיג תאוותו, ומילא חפצו – הוא לא ינוח ולא ישקוט. כי אחר שהגיע הרעב לנפשו, ולא רק לגופו – לא יוכל להשביעה בשום חפץ גשמי ומוחשי.

וזה ביאור חכמת רבותינו שאמרו (סנהדרין דף ק”ז ע”א): “משביעו – רעב, ומרעיבו – שבע”. כי כשמשביעו, אחרי שהיה רעב, וסיפק רצונו הגשמי – הוא ירעב יותר, כיון שע”י מחשבתו הגיע הרעב לנפשו. שאם מתי שרק חושב – משעבד מחשבתו, אחר שמשביעו – הופך לעבד נרצע. אבל מאידך, אם מרעיבו, ומסלק ממנו מחשבות התאווה, ולא נותן להם לשכון כבוד במוחו, ולא משתעבד להם – הוא שבע. כי כיון שלא דמיין התאווה במחשבתו, ממילא אינו חס בחסרונה.

ואלו ממש דברי התנא באבות (פ”ד מ”א): “איזהו עשיר? השמח בחלקו!”. כי כל עוני וחסרון שמרגיש האדם, הוא מחמת זה שמביט לצדדים וחומד כל מה שרואה. כי “עוני” ו”חוסר” הוא דבר יחסי, והכל לפי הסביבה בה אדם חי. כי לפני מאה שנה, לא הרגיש עני מי שלא היה בביתו מכונת כביסה. וגם היום, אין אדם שמרגיש חסרון כי אין לו כנפיים לעוף. ולא נמצא אדם שמשתוקק ומרגיש חסר מדבר שאינו קיים במציאות כלל.

ולכן מי ששמח בחלקו, ומסתפק במה שיש לו, ולא משוטט במחשבתו בדברים שאינם בידו – הוא העשיר האמיתי!

ואי אפשר לסיים בלי להזכיר את דברי החכם המופלא רבינו אברהם אבן עזרא זצ”ל (במדבר ו, ז): “ודע! כי כל בני אדם עבדי תאוות העולם. והמלך באמת, שיש לו נזר ועטרת מלכות בראשו – כל מי שהוא חפשי מן התאוות”.

הכותב: הרב קניאל בוכריץ הי”ו, מאברכי הכולל בישיבתנו הקדושה.

לעוד מאמרים של מערכת האתר
למאמר הבא
למאמר הקודם

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מערכת האתר

329
20
78

מאמרים חדשים

שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן