Menu

סודו של איש החזון

דומה כי לא היה עוד גדול בישראל כמו מרן רבנו עובדיה יוסף זצ”ל שמסכת חייו הונצחה בכל כך הרבה ספרים. היכרותו הבלתי אמצעית עם אלפי אנשים מכל הסוגים, יחד עם פועלו בכל כך הרבה תחומים, הולידו סיפורים ועובדות לאין-מספר. יצוין כי בכל ספר ניתן למצוא סיפורים והיבטים אחרים באישיותו הרב-גונית. ישנם אפילו ספרים שלמים שהתחברו רק על בסיס היכרות אישית של המחבר עם מרן.
 
בספר החדש “החזון והמהפכה”, שיצא לאור על ידי מכון “אורח צדיקים” (שע”י מוסדות “חכמת רחמים” ברכיה), בחר המחבר להציג את דמותו של מרן זצ”ל מזוית פחות מוכרת, זוית המהפכן. על פני עמודי הספר, נעשה נסיון להתחקות אחר סודו של האיש שהצליח להגשים את חזונו ההיסטורי יש מאין בעבודה אישית ובלי שום תשתית, בעשר מהפכות שעיצבו את פניה של החברה היהודית בדור האחרון.
 
אמנם כמעט ואין תחום גשמי ורוחני בחיינו שמרן לא הטביע בו חותם זהב בל יימחה. אין שטח ביהדות, שלא ניתן למצוא את טביעות אצבעותיו. אולם מכל הדברים בחרנו להתמקד בעשר אבוקות-אור מרכזיות, שמלבד חשיבותם ההיסטורית, יש בהם הרבה כדי ללמד את דורנו ואת הדורות הבאים דרך במסירות נפש למען הכלל.
 
הספר עוקב צעד אחר צעד ובוחן את כל השלבים בדרך אל כל אחת מהמהפכות. החל מהמצב ההיסטורי שהיה בטרם דרך כוכבו של מרן, ניצני החזון והתחלתו מאין, תהליך הטמעתו, הקשיים שבדרך, השקפתו בנושא, העמידה האיתנה בכל דרך, מפעלי החיים הקשורים לאותה מהפכה, תוצאות המהפכה, וכיצד ממשיכה המהפכה כיום לאחר פטירתו של מרן. בהתאם לכך, כל פרק מחולק לשבעה חלקים: באין חזון, החזון, חזון נסתם, בכל דרך, מפעל חיים, המהפכה, חזון נפרץ.

במהפכות שחולל מרן, ניתן למצוא כמה קוים מקבילים שניתן ללמוד מהם רבות:
 
הדבר הבולט ביותר בכל התמורות שחולל, הוא העובדה שלא חיכתה לו שום קרקע מוכנה. את הכל החל לבנות מכלום, מאפס. במו ידיו, עמל על הישגיו. בחזונו הגדול – חזון עובדיה, הוא הציב בנחישות יעדים, וכבשם אחד לאחד עדי השבת העטרה ליושנה. בתחילת הדרך, לא עמד מאחוריו שום כוח פוליטי או יחוס של משפחה מכובדת. בזכות עצמו הגיע למה שהגיע, מתוך עוני ודלות, והיה מופת לכך שתורה מונחת בקרן זוית וכל הרוצה ליטול יבוא ויטול, ומי שמקיים את התורה מעוני, סופו לקיימה מעושר.
 
בכל עשר מהפכותיו המנויות לאורך ספר זה, מעולם לא בדק את הסיכויים בטרם החל לפעול. אילו היה בודק, סביר להניח שהיה מתייאש, אבל אז אנו היינו מפסידים. כיתותי הרגליים לכל מקום שבו ניתן לומר שיעור תורה, הקמת רשת החינוך, תנופת התשובה, כל אלו לא היו מבוססים על שיקול ריאלי, אלא הבנת חובתו של האדם בעולמו וקיום רצון ה'. הבנה שעל האדם לעשות את המוטל עליו, ואת השאר ה' יעשה. והוא אכן עשה…
 
ומי שחושב שחזונו קרם עור וגידים בקלות, עליו לדעת שדרכם של מחוללי מהפכות אינה סוגה בשושנים. ואכן, כל מהפכותיו לא נעשו בִּן-רגע אלא בתהליך ממושך ואיטי, טיפין טיפין, כמים השוחקים אבנים.
 
מכנה משותף נוסף עובר כחוט השני בפרקי הספר, שהיה מרן משתמש בכל דרך אפשרית כדי לקדם את מהפכותיו, גם בדרכים שנראו למביט מהצד כבזבוז זמן, ולא הובן מה תועלת יש בהן, אך מסתבר שדוקא כך ניתן לחולל מהפכות.
 
גם הדאגה ליחידים ולפרטים קטנים, ניכרת בכל אחת מהמהפכות שבספר. מסתבר כי מנהיג נבחן דוקא בדאגה ליחידים והפשוטים, כמשה רבנו שנשא על כתפיו את הגדי החלוש והבודד.
 
חוט מקשר נוסף במהפכות שהוביל מרן, ניתן לראות בכך שכמעט כל המהפכות נבנו בחזונו כתוצאה מחוויות אישיות שנצרבו אצלו בגיל צעיר. אם זה החזרת עטרת ליושנה, בהתוודעו באופן אישי למצוקתם של בני ספרד. אם זה עידוד הכתיבה, שסבל מלעגם של אלו שזלזלו במחברי ספרים. ואם זה כמובן רישום ילדים, שהוא עצמו כמעט ונשר מהמסגרת אלמלא שם לבו עליו מורו הגאון רבי עזרא עטיה זצ”ל וכו' וכו'. ואגב, ניתן ללמוד מכך מוסר השכל, שלפעמים עוברים עלינו חוויות קשות, שמטרתן לעצב את אישיותנו, כדי שנפעל למען מטרות מסוימות.

את הספר ניתן להשיג במכון “אורח צדיקים” בטל': 08-6727523 או בפלא' 050-4174471 

לעוד מאמרים של מערכת האתר
למאמר הבא
למאמר הקודם

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מערכת האתר

329
20
78

מאמרים חדשים

שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן