Menu

קורס LIVE – שוא נע ושוא נח (א)

close
error print mp4file_download file_download
אא

קורס LIVE – שוא נע ושוא נח (א)

הרב חנוך הכהן

שיעור מס' 3 בקורס LIVE - נבכי לשון הקודש

 

סדרת שיעורים מסודרת ללימוד כללי הדקדוק עם הרב חנוך כהן שליט”א, חבר מכון הרב מצליח שידיו רב לו בחכמת הדקדוק.

 

הקורס מועבר בעז”ה מידי שבוע בימי שלישי בשעה 12:30 בצהרים, במהלך השידור החי ניתן יהיה לשאול שאלות את הרב באמצעות הצ’ט.

 

ניתן לשלוח שאלות גם לאחר השידור דרך שאל את הרב באתר.

 

נושאי השיעור:

1. השבוע נלמד על שוא נע ושוא נח. קודם כל נסביר מה זה שוא. שוא כשמו כן הוא שוא, כלומר אינו תנועה, ולא משנה אם זה נח או נע ואפי’ חטפים. אם אתם זוכרים בשיעור הקודם לא הזכרנו שוואים או חטפים בתנועות. בעצם זה אותיות שאין להם ניקוד כלל, ורק מסמיכים אותם אל האותיות הסמוכות אליהן שיש להן ניקוד.
2. לפני שנבאר מה הפירוש מסמיכים, נבאר מהו שוא נח ומהו נע. שוא נע עושים אותו כמו שעושים סגול. דוגמא מפרשת השבוע: “וגם” אני שמעתי את נאקת “בני” ישראל. ושוא נח לא עושים בו תנועה כלל, דוגמא מהקטע הקודם: “שמעתי”, “ישראל”.
3. ועכשיו נבאר מה שאמרנו שהשוואים נסמכים על התנועות הסמוכות אליהן: בדוגמאות שראינו מקודם של שוא נע וגם בני, ובשוא נח נסמך לפניו שמעתי ישראל.
4. מה שנשאר א”כ לדעת מתי עושים שוא נע ומתי עושים שוא נח. יש חמשה כללים את ארץ כם: שלשת הכללים הראשונים הם בעצם כלל אחד שיש לו שתי תולדות: שוא בראש מלה הוא שוא נע, לדוגמא: וגם הקימותי את בריתי לתת להם את ארץ כנען.
5. כלל שני: כאשר יש באמצע מלה שני שוואים הראשון יהיה נח והשני יהיה נע, לדוגמא: ויחפרו כל מצרים סביבות היאור, ועתה שלח העז את מקנך. ההגיון של זה הוא פשוט כי שוואים הם נסמכים לתנועות הסמוכות כמו שאמרנו לעיל, השוא הראשון נסמך ללפניו ואז הוא נח, והשני לאחריו והוא נע.
6. כלל שלישי: אחרי תנועה גדולה (זוכרים את הת”ג משיעור קודם, צריך לזכור בע”פ את הת”ג), לדוגמא: ולא שמעו אל משה, והרביתי את אותותי ואת מופתי.
7. להסביר את ההגיון למה כללים אלו הם כלל אחד.
8. הכלל האחרון של תנועה גדולה, יש לשים לב לכמה נקודות: הכלל הוא נכון כאשר ההטעמה לא על התנועה הגדולה, אבל אם ההטעמה על התנועה הגדולה השוא שאחריה נח. דוגמא מפר”ש: הנה יוצא המימה. אבל זה כאשר המלעיל הוא “טבעי”, כלומר שם הוא ההטעמה של המלה, כמו הדוגמא האחרונה. אבל אם הוא מלעיל רק בגלל המלה הבאה, אבל מלה זו בדרך כלל מלרע, יהיה תנועה גדולה. לדוגמא: ותפשו בו אביו ואמו.
9. כמו כן כאשר יש ו’ החיבור בראש מלה בשורוק ויש אחריה שוא, הוא יהיה נח, למרות ששורוק היא תנועה גדולה, מחשיבים אותו כקטנה, לדוגמא: וזרקו משה השמימה לעיני פרעה.

 

לעוד וידאו הרב חנוך הכהן
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן