Menu

הלכה יומית (ראשון) – א. כמה שעות צריך לישון? ב. שינת צהריים.

close
error print mp4file_download file_download
אא

הלכה יומית (ראשון) – א. כמה שעות צריך לישון? ב. שינת צהריים.

מרן ראש הישיבה

הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה שליט"א לע"נ גאולה בת אסתר, ואורנה בת זהבה יום ראשון י' כסלו התשפ"ג

בן איש חי (ש”א פרשת וישלח ה”א): אל יחשוב אדם על השינה, שאם ישן יותר יש בה תועלת לגוף – אין ספק שיש תועלת בשינה, אדם שאינו ישן ומענה את עצמו סובל מזה. היה אחד שרצה להדמות לגאון מוילנא שישן שעתיים ביממה, ובדורנו חקרו ומצאו שאדם יכול לישון רק שעתיים. אבל הגאון מוילנא יחיד בדורו ויחיד בכל הדורות. צריך לישון יותר. אבל לא פחות משש ולא יתר על שמונה שעות, שתזיק לו ריבוי השינה – לכן הרמב”ם כתב ככה: “היום והלילה עשרים וארבע שעות, דיו לאדם לישון שלישן”. וחשבו שהרמב”ם אומר שחייב אדם לישון שמונה שעות, אבל לא ככה, “דיו” – די בשמונה ולא יותר מזה, אבל אפשר להפחית עד שש. לא פחות משש ולא יותר משמונה.

*

לפי המקובלים לא כדאי לישון ביום, כי מי שישן ביום הנשמה שלו יוצאה ומתחלפת. והגאון יעב”ץ אמר שמצאנו מפורש בנביא על איש בושת שנהרג ע”י שני פושעים, ונאמר שם “והוא שוכב את משכב הצהרים”, הוא ישן בצהרים. ודוד המלך קורא לו איש צדיק, “אף כי אנשים רשעים הרגו איש צדיק בביתו על משכבו”.

לכן אדם צריך לדעת שכל אחד לפי כחו. מי שיכול שלא לישון ביום, אדרבה. ומי שלא יכול לא לישון, שישן. אומרים על צ’רצ’יל, שהיה שר החוץ של אנגליה בזמן מלחמת העולם השניה, שאמרו לו: איך אתה יכול לשבת בלילה בשעה אחת עשרה-שתים עשרה עם כל השרים ואתה צלול ורגוע? אמר להם: “אני ישן ביום שעה אחת”. לכן כל אדם ימדוד את עצמו. אם אדם לא ישן בצהרים ואח”כ יהיה עייף בערבית ובלימוד – לא כדאי.

לעוד וידאו מרן ראש הישיבה
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן