Menu

הלכה יומית (ראשון) – א. אכילת בשר ושתיית יין בימים האלה

close
error print mp4file_download file_download
אא

הלכה יומית (ראשון) – א. אכילת בשר ושתיית יין בימים האלה

מרן ראש הישיבה

הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה שליט"א לע"נ גאולה בת אסתר, ואורנה בת זהבה יום ראשון כ"ה תמוז התשפ"ב

כל השבוע הזה מותר לאכול בשר, בשר בהמה ובשר עוף. וגם בערב שבת מותר, כי זה ראש חודש, ראש חודש וערב שבת. הרב חיד”א אומר: “אני אוכל בשר בראש חודש אב לכבוד ראש חודש”. והאשכנזים שיהיו בריאים מחמירים בזה. ובשבת בוודאי שמותר.

ולאכול בשר במוצאי שבת סעודה רביעית, יש מחלוקת, ויש אומרים שאם אדם רגיל בכל סעודה רביעית לאכול בשר מותר לו לאכול, והמחמיר יחמיר. והרב עובדיה פסק ככה. אבל אנחנו לא נהגנו לאכול, כי גם בסעודה רביעית לא תמיד אכלנו בשר. רק הרב חרארי ע”ה אומר סגולה לאשה שמתקשה ללדת שתקבל על עצמה כל סעודה רביעית לאכול עוף ובשר.

ויש סמך לזה בגמרא, על רבי אבהו שהיה נוהג כל מוצאי שבת לשחוט עגל ולקחת ממנו “כוליה” (כליה או כוליה). היה לו בן ששמו אבימי, ואמר לו: אבא לא חבל עגל שלם בשביל כוליה? נשחוט מערב שבת ונשאיר לך כוליה וזהו. אמר לו: בסדר, ועשו ככה. בא האריה במוצאי שבת (הם היו שם גרים ליד אריות ונמרים), ומצא עגל יפה וטרף אותו. אמר: זה העונש, צריכים לאכול בשר מוצאי שבת. לכן מי שנוהג ככה, ורוצה להקל לאכול בשר במוצאי שבת הבאה, יכול להקל.

האשכזים נוהגים לא לשתות יין מראש חודש אב. ובמוצאי שבת “חזון” עושים הבדלה ונותנים לתינוק שישתה. אבל לא כדאי לעשות את זה, ופעם נתתי עצה לרב גנוט, ואמר לי: זו עצה טובה מאד. אבל אני לא יודע אם כתב אותה בספרו. מה העצה? לא לשתות יין אלא לעשות הבדלה על בירה לבנה. לא בירה שחורה כי היא לא משכרת וצריך דבר שהוא משכר, אלא בירה לבנה. וגם לפי דעתם אפשר לשתות את זה.

לכן אנחנו יכולים לשתות יין כל תשעת הימים. ככה כותב כף החיים, שלא קבלו עליהם הגזירה רק לגבי בשר בלבד בתשעת הימים, אבל לגבי יין לא קיבלו את זה. ככה מנהג ירושלים, וככה מנהג ג’רבא וכמו שכתוב בברית כהונה. והאשכנזים המחמירים, שישתו בירה.

 

לקבלת ההלכה מדי יום בוואצאפ 👉

לעוד וידאו מרן ראש הישיבה
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן