Menu

הלכה יומית (ראשון) – א. אור הלבנה. ב. “ואת הכוכבים”

close
error print mp4file_download file_download
אא

הלכה יומית (ראשון) – א. אור הלבנה. ב. “ואת הכוכבים”

מרן ראש הישיבה

הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה שליט"א לע"נ גאולה בת אסתר, ואורנה בת זהבה יום ראשון כ"ח תשרי התשפ"ג

פעם למדתי עם אליהו בוחניק, אחיו של הרב שלנו ז”ל (הוא חי עכשיו באשקלון שיהיה בריא), פרי חדש הלכות ראש חודש, ויש שם כללים של העיבור, ושם הוא אומר: “דע, כי הלבנה אין לה אור מעצמה, רק שמקבלת מהשמש”. והוא אמר לי: זה פלא, הדבר הזה למדנו השבוע אחרי שמונה כיתות של בית הספר יסודי, ופרי חדש יודע את זה? אמרתי לו: פרי חדש יודע את זה, ועוד לפניו ידעו את זה. ואל תהיה פתי יותר מדי, כי רוב הדברים שמחדשים היום כבר כתובים בספרי רבותינו.

הלבנה אין לה אור משלה, והאור הזה שבא מהשמש זורח דרכה אלינו. לכן נמצא בתורה שכתבה “יהי מאורת” שלוש פעמים, ואף פעם לא כתבה “מאורות” בוא”ו אלא “מאורת”, לומר שזה אור אחד. והאור הזה של הלבנה אחד מתשעים אלף מחוזק אור השמש. ולמה לא נראה שזה אחד מתשעים אלף? כי היא קרובה אלינו הרבה. השמש רחוקה מאד, ותראה כמה היא נפלאה, ואילו הלבנה קרובה אלינו.

*

“ואת הכוכבים”, יש הרבה כוכבים, מליוני כוכבים. חכמים ידעו מזה, ואמרו את זה בברכות (דף ל”ג). אבל הכוכבים האלה לא שייכים אלינו, והם לא בשבילנו בכלל. וחוץ מזה, אין בהם שום רוח חיים ושום דבר, “לא יועילו ולא יצילו כי תוהו המה”.

היה אחד שאמר לי: בשביל מה נבראו הכוכבים? אמרתי לו: תשמע, אתה מבין את הכל וחסר לך רק הדבר הזה? תשאל למה היתושים יש להם ארבע רגלים ולך יש רק שתי רגלים? אתה יכול לענות על זה? אתה לא יכול לענות. יש דברים שאי אפשר לענות עליהם. הרמב”ם כותב: “ודע שהחכמה חייבה”, כלומר החכמה העליונה של בורא עולם חייבה שיהיה כך, ולא כל דבר אנחנו יכולים לדעת. יש דברים שנוכל לדעת ולהסביר, ויש דברים שלא יכולים לדעת אותם.

אבל הכוכבים כולם אין בהם שום דבר, רק חק כח המושך בלבד, ולכן התורה קיצרה בהם, “ואת הכוכבים”, וזהו.

לעוד וידאו מרן ראש הישיבה
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן