שאל את הרב
print
אא

למה התכוון הרב בן איש חי (פרשת וישב אות יח) שטוב ליתן להדליק לאחד מבניו הקטנים כדי לחנכם במצוה, שגם בנר הנוסף יש קצת מצוה אבל לא יתן להם להדליק מנרות החיוב. האם זה השמש או נר ההידור? הרי מצינו במרן (סימן תרעו סעיף ה') שקרא לנר ההידור הנר הנוסף וכן מסביר המשנה ברורה, לעומת זאת ראינו בהליכות עולם (שם סעיף ט"ז) שהבין שזה נר השמש?

הרב רזיאל כהן

כוונת הרב בן איש חי ברורה שהיא כפי שהבין מרן הגאון רבי עובדיה יוסף זצ"ל, שיתן לבניו הקטנים את השמש, ולכן קרא לו "נר נוסף" בלשון יחיד, ועל שאר נרות ההידור סיים בלשון רבים "נרות החיוב". וזהו גם הטעם שהוצרך לחפש טעם שיש בנר הנוסף "קצת מצוה", ואילו נרות ההידור חשובים כגוף המצוה ממש ואפשר אף לברך על הדלקתם (אם שכח ולא בירך קודם הדלקת הנר הראשון), כמו שכתב המשנה ברורה (סימן תרע"ו סק"ד).
ומה שהבאת ממרן בשלחן ערוך שקרא לנר ההידור "נר נוסף", שם מוכח מתוך גוף הענין שהכוונה לנר שמוסיפים והולכים בכל לילה. כיעו"ש. ואדרבא מרן עצמו בסימן תרע"ג סעיף א' קרא לשמש "נר נוסף". וכן היא המשמעות הפשוטה בדרך כלל, כל שאין הוכחה להיפך.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
סת 02

ההזדמנות האחרונה להיות חלק בלתי נפרד מההנצחה של מרן ראש הישיבה זצוק"ל

ימים
שעות
דקות
שניות
דילוג לתוכן