Loading
Menu
שאל את הרב
print
אא

התארחתי בשבת באירוע אצל קרובי משפחה לא דתיים (כמובן שדאגנו לאוכל כשר/פלטה וכל מה שצריך), על מנת להכנס לבניין חובה להקיש קוד כניסה או לצלצל באינטרקום. את קוד הכניסה אני יודע. לאחר שחזרתי מבית הכנסת מצאתי את הדלת נעולה, ולא היה מי שיפתח לי. חיכיתי זמן רב ואף אחד לא עבר. (בסוף זה במקרה הסתדר בכך שאחד האנשים שהתארחתי אצלם שמע אותי מהבית ופתח לי את האינטרקום ולא היתה לי ברירה אלא להכנס).
מה אפשר לעשות על פי ההלכה במצב כזה?
בעבר שאלתי רב במקרה דומה, והוא טען שאפשר בשעת הדחק להקיש את הקוד בשינוי. האם אכן יש מקום להקל בכך? האם מצינו היתר למלאכות כאלה בשינוי בצורך גדול?

הרב רזיאל כהן

הרב המיקל סמך כנראה על הסוברים דשבות דשבות מותרת אפילו ע"י יהודי (הקשת הקוד – הוא שבות, ושינוי – הוא שבות שניה) במקום צורך גדול.
הסברא הנ"ל שנויה במחלוקת הפוסקים, ודעת מרן ראש הישיבה שליט"א להחמיר בזה. [ועיין בשאלה מס' 7766].
הפתרון המוצע הוא – לקרוא לגוי שיקיש את הקוד. ויותר טוב מראש לא להכנס לבעיה, אלא להכין מפתח במקום נסתר, או למנוע את סגירת הדלת על ידי הנחת אבן וכיוצא בזה.

שאלת המשך:

אני עלול להיקלע בעתיד לסיטואציה דומה. אני עושה מאמצים לא להיות נוכח או לחלופין להתאכסן במקום ששם אין בעיה של קוד וכדומה. יחד עם זאת ייתכן ולא תהיה לי ברירה. אבקש לדעת האם ניתן להוסיף סניף נוסף על מנת להתיר בשעת הדחק והוא הקשה ע"י אנשים רבים [נהיה חבורה] כך שכל אחד יקיש ספרה אחת בשינוי. ברור לי שלא ניתן במקרה זה לסמוך על גוי.

הרב רזיאל כהן

לעניות דעתי אין בזה תועלת ממשית, כל הקשה על הקודן היא איסור בפני עצמו. ומה גם שלדעת המחמירים בשבות דשבות, מסתבר שגם שבות דשבות דשבות (ג' שבותים) אסור על ידי ישראל.
אם אין אפשרות על ידי גוי, ברירת המחדל היא להשתמש בילד קטן (שיקיש בשינוי), ואפילו הגיע כבר לחינוך.
למיעוט הבנתי, כדאי להעלות מראש את הבעיה, ולהניחה "על השלחן" בפני המארחים בדרך מכובדת. ואקוה שהענין יתקבל אצלם בהבנה.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0 /span>
×
ArabicEnglishFrenchHebrew