האם יש מנהג ידוע לספרדים לגדל פאות? בין הפאות הארוכות (כמו של אחינו החסידים) ובין הפאות הקטנות שמעבירים מאחורי האוזן. האם ראינו גדולי ישראל ספרדים עם אחד מהסוגי פאות הנ"ל - מרן הרב עובדיה יוסף [זצוק"ל], מרן ראש הישיבה, הרב עמאר, הרב בקשי דורון וכו' שליט"א. אם כן מה הטעם והיכן אפשר לראות מקורות?
רוב ככל חכמי הספרדים לא נהגו כלל בגידול הפיאות. וגם על פי הקבלה אין חיוב לגדל שערות פאות הראש זולתי יציאתם משורשם, רק דרך חסידות ע"פ הקבלה לגדל פאות שיהיו ניכרים באורכם, ודי בשיעור שיעבירו אותם מאחורי האוזן בלבד. וכן פשט המנהג בזמן האחרון גם אצל רבים מהספרדים. ראה בשו"ת יצחק ירנן חלק ב' (יורה דעה סימן ב').
רוב גדולי הדור הספרדים לא נהגו בזה, אם כי בארץ הקודש הדור החדש, וביניהם רבים מבניהם של גדולי הדור הספרדים נהגו לגדל בהשפעת המנהג שאצל אחינו האשכנזים. ואין בזה כל מניעה, אדרבה להאר"י ז"ל מנהג חסידות הוא. ועיין בשו"ת יצחק ירנן שהזכרתי.
אכן כן מנהג תונס וגם מרוקו ועוד לדלג בית יעקב ושיר של יום בראש חודש, אמנם בסידור איש מצליח הביאוהו ע”פ דברי הבא”ח שגם אצלם היה המנהג לדלג והוא שינה את המנהג.
כן כתב בספר למען ידעו דורותיכם (ח”א עמ’ פ”א) שכן נהגו לאכול בימי החנוכה, רק לא כוסמת כמו שכתבתם אלא “קצב” והוא דוחן, וכמו שכתבתם שכך קראו לו בערבית ערישה תעא קאסב.
כנראה כוונתך ל “צדקתך”. והנה יש אומרים (בדעתו של מרן הרב עובדיה זצ”ל) שגם כשיש חתן אומרים “צדקתך”, ורק אם מחמת היום כראש חודש וכדו’ (לא מחמת איזו שמחה) לא היו אומרים תחנון בחול, אזי גם בשבת לא יאמרו צדקתך. ובנדון שלנו שגם החתן לא נמצא. נראה יותר שלכו”ע יש לומר צדקתך. וכן עשינו במעשה שבא לידינו. אך ודאי וודאי אם רואה שדבר זה גורם למחלוקת יאמר לעצמו בלחש ויניחם במעשיהם, שיש להם על מה שיסמוכו. חזק ואמץ.
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.