דקדוק בקריאת במה מדליקין
רבני הישיבה כן מתקנים על זה ועל עוד כמה וכמה טעויות ואכמ”ל. אגב, המילה “במה” הראשונה איננה בשוא אלא בפתח וסגול.
שלום וברכה למדתי הסוגיא של נוסח ברכת המינים שיש לחתום מכניע זדים. הבנתי שכיון שיש הוכחות ברורות מכמה מקומות בחז"ל שהנוסח הוא זדים וכן כתבו כל הראשונים לכן כך יש לומר. שאלתי ת"ח אחד שכתב בכמה מקומות לקיים הנוסח מכניע מינים, שאיך אפשר לומר כן הרי בחז"ל מפורש ללא שום חולק שהחתימה היא זדים וזו הוכחה ברורה שאנשי כנסת הגדולה כשתקנו התפילה כתבו זדים. הוא ענה לי וכי מה מה הנוסח של קדיש "תתקבל" שבו התפללו אנשי כנסת הגדולה, או נוסח אתה חונן, או ברכת השנים. האם אתה חושב שנוסח ברכות השחר הנמצאים אצלנו כך יצאו מאנשי כנסת הגדולה? האם עלינו להחזיר את כל הנוסחאות של אנשי כנסת הגדולה (באופן הברור) לסידורים שלנו? כך הם דבריו. רציתי לשאול מה דעת מרן רה"י על כך?
איני יודע מה יאמר ע"ז מרן שליט"א, אבל בפשטות זו טענה לא מובנת הרי ודאי שאנו רוצים להשתמש בנוסחאות של אנשי כנסת הגדולה ולא בגירסאות אחרות שודאי מקורן משיבוש שקרה מכל מיני סיבות, ואם יש לאותו חכם דברים נוספים שבהם אנו יכולים ל דעת את נוסח אנשי כנסת הגדולה, בודאי שנרדוף לדעת גם בהם את הנוסח המקורי
מאת: פלוני | תאריך: א׳ בתמוז ה׳תש״פ – יוני 23, 2020
תודה רבה על התשובה אותו חכם הוסיף לומר לי אח"כ, שאף אם בחז"ל כתוב נוסח מסוים לפעמים אנו נוהגים אחרת. הוא הביא לי ראיות מברכות השחר שמנהגינו לא כמו שכתוב בגמ' ברכות דף ס:. אחרי העיון בגמ' שם ראיתי שזה טעות משום שכל ברכה יש עליו כמה נוסחאות בראשונים ואנו נוהגים כאחד מהראשונים. אך השאלה היחידה שיש לו היא, מדוע אנו נוהגים לומר למינים ולמלשינים, הרי בכל הראשונים כתוב למשומדים?
מרן ראש הישיבה שליט"א באור תורה תשרי התשנ"ג סי' ח' כתב כדברי כבודו שהנוסחא המדוייקת היא "למשומדים" והשתנה הנוסח מפחד הצנזורה. וכתב שהטעם שאין אנו מחזירים את הנוסח המקורי , כיון שהמלה "משומד" נשכח פירושה, והמורה במלת "מומר" הנח להם לישראל לומר "למינים" ע"ש.