Menu
שאל את הרב
print
אא

ראיתי בשו"ת מחקרי ארץ תשובה מקיפה על עניין מיעוט המצוי בכלליות וכן על בדיקת צומת הגידים. הרב האריך מאוד כיד ה' הטובה עליו. בכל זאת רציתי לבקש אם אפשר לסכם את התשובה בקצרה, כמה נחשב למיעוט המצוי, ומה המציאות כיום לגבי צומת הגידים, ומה הסיבה שאין המשחטות נחשבות לקבוע כמחצה על מחצה והאם אפשר לסמוך על ההכשרים השונים בעופות? ודבר נוסף, מה הדין בקמח כיום, האם יש בו מיעוט המצוי של תולעים?

הרב רזיאל כהן

– יש שתי שיטות (עיקריות) מהו שיעור מיעוט המצוי, הראשונה שיטת הריב"ש שהוא קרוב למחצה (30% ומעלה), והשניה שיטת הרב משכנות יעקב שהוא 10% ואף פחות מכך.

– במחקרי ארץ כתבנו בס"ד לדחות קושיות המשכנו' ולחזק שיטת הריב"ש, וכפי שמורה ובא מרן ראש הישיבה נר"ו, ולמעלה בקדש מרן הגרע"י זצ"ל והגר"מ לוי זצ"ל ועוד מרבותינו הספרדים.

– הבדצי"ם אינם ששים לגלות את האמת על אחוזי הטריפות בצוה"ג, מסיבות מובנות. אבל אין ספק שבדרך כלל כיום האחוזים עומדים הרבה פחות משיעור 10%.

– קבוע מדאורייתא נחשב רק כאשר יש חנות ידועה שמוכרת בשר איסור. יש קבוע מדרבנן גם באיסור שאינו ידוע, כאשר נתערב איסור שהוא דבר חשוב בהרבה חתיכות של היתר. ושתי המקרים אינם שיכים למה שיש כיום במשחטות. וביארתי יותר הענין בספר מחקרי ארץ הנ"ל (עמ' רס"ד).

– על איזה הכשרים לסמוך – איני יודע. ויש בעופות עוד בעיות רבות (מלבד צומת הגידים) שצריך ליתן עליהן את הדעת.

– קמח שנקנה ברשתות מזון גדולות שיש בהן תחלופה גבוהה של סחורה, ע"פ רוב אינו נגוע בשיעור מיעוט המצוי, אבל למרות זאת, אחר שנהוגו כיום לנפותו, אין ראוי להקל בדבר לכתחילה. וכמו שהשבתי בזה בעבר.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן