מה טוב בשיטת הלימוד הספרדית
שאלות נוספות בנושא
1) לא זכיתי להבין את המהרש"א השלישי בדף ב' עמוד א' במסכת בבא מציעא שמדבר על תוספות ד"ה ויחלוקו. אשמח אם הרב יוכל להסביר לי כוונתו.
2) מאי נפקא מינה מה הוקשה לרש"י או לתוספות? סתם דוגמא: בתוס' שציינתי לעיל יש מחלוקת בין המהרש"ל לבין המהר"ם לבין המהר"ם שיף מה הוקשה להם ואינני יודע מי צודק וגם מאי נפקא מינה?
הרב מיכאל סגרון
זו תשובת הבחור היקר אלדד פרץ הי"ו
א. קיימת מחלוקת בין תוס' לרש"י בפירוש המושג דררא דממונא ומהרש"א בא להשמיענו שצורך החילוק שחילקו התוס' קיים רק לפי פירושם מהו דררא דממונא אבל לפי רש"י ניחא ולא צריך לכ"ז
ב. בראש ובראשונה אשאל אתך מאיזה סיבה תופסים אלבומי התמונות כמה וכמה מדפים בבית שלך? ולמה תלית את תמונת סבתך על הקיר מאי נפק"מ בכ"ז? ובטוחני שתענה מה הקושיא?! זו סבתי ברצוני לראותה ולהזכר בזמנים מאושרים זו משפחתי וברצוני לנצור הרגעים עמם וזה הסיבה שאינה צריכה לשום הסבר אחר! אף אני אומר לך זה רש"י! וזה התורה! וברצוני להבין עיקר כוונתו הטהורה לפום קושטא (לפי האמת)! וכמו שמסופר על מהרמ"ם אלשיך שסיפר את כל הרמאויות של לבן שנרמזו בתורה במילים "עשרת מונים" ומאי נפק"מ לו ולנו אלא תורתך שעשועי כמו שעשוע של תינוק שמחזיק ומוריד ומעלה ומניף ב. שעל ידי שהבנו הייטב מה הצריך את רש"י או התוספות לפרש או להקשוות על ידי זה נבין הדק הייטב את חידושם וכוונתם