ברכת האורח בישיבה
דעת מרן ראש הישיבה שליט”א שכדאי לכל בחור ישיבה לומר בישיבה ברכת האורח
מי שמסר את האוטו שלו לגוי לשטוף אותו ושכח שמה בקבוק יין ואחרי שהגוי גמר לשטוף את האוטו והחזיר אותה אליו מצא בקבוק יין במושב האחורי ונעלם ממנו לפני שמסר האוטו לגוי איפה שם בדיוק הבקבוק במטען של האוטו או במושב האחורי אבל הבקבוק נמצא בשלימותו סגור וחתום כמו שהיה מה דין הבקבוק
אם היין מבושל או מפוסטר יש להקל אפילו בסגור בחותם אחד, כמבואר בשלחן ערוך (סימן קי"ח סעיף א') ביין מבושל סגי בחותם אחד. ומפוסטר דינו כמבושל וכמו שכתוב ביביע אומר (חלק ח' יורה דעה סימן ט"ו) ועיין עוד במה שכתב מרן הרב עובדיה זצ"ל בכף החיים שם (כידוע שסימן זה תכתב על ידו).
ואם היין לא מבושל אם היה סגור במכסה בהידוק ועליו פלסטיק דבוק או מהודק בשעם ועליו פלסטיק דבוק יש להקיל דהוי כשתי חותמות וכמו שכתב להקל הרב עבודת הגרשוני סין צ"ח והארכתי בזה במקום אחר.
מאת: פלוני | תאריך: ד׳ בשבט ה׳תשע״ז – ינואר 31, 2017
לאחר מחילה לכאורה אע''פ שאין שני חותמות מותר דהרי יין של הישמעאלים אסור רק מדרבנן ובספק מגעם הוי ספיקא דרבנן ולקולא .וכן ראיתי למוהרמ''ך ז''ל בספרו שואל ונשאל יו''ד ח''ד סימן ו' שהתיר שם מטעם הנ''ל והביא דבר מרן ז''ל שכל מקום שאמרו ביין שלנו שהוא מותר בהנאה ואסור בשתיה מפני צד נגיעה שנגע בו הנכרי עובד כוכבים שלא בכוונה ולכן מותר בהנאה לפחות אבל אם היה איסורו בגלל הנכרי שאינו עובד כוכבים שנגע ביין שלנו שלא בכוונה ובלא''ה יינם של השמעאלים מותר בהנאה אם כן נחות דרגא וכיון שלא נגע בכוונה מותר אפילו בשתיה עכת''ד ז''ל וא''כ בנידון דידן שהישמעאלי עסוק במלאכתו לשטיפת האוטו אע''פ שיש לחוש שמא נגע בבקבוק ושם אותה במקום אחר מ''מ הרי זה שלא בכוונה כיון שזה לצורך מלאכתו ולא יהיה אלא ספק וספיקא דרבנן לקולא ולא צריך שני חותמות
1. השאלה היתה על סתם גוי ומשמע אפילו אינו ישמעאלי
2. השאלה לא לא היתה על נגיעה אלא על חשש החלפה שזה סימן שלם בש"ע יו"ד סימן קי"ח והן אמת יש מקום לומר שכיון שחשש יין נסך הוא חשש לחילוף סתם יינם ולא הוי אלא מדרבנן בלבד וסגי בחותם אחד אלא שהחמירו חז"ל ביין נסך משום חיבת ניסוך להצריך שני חותמות והכא ליכא חיבת ניסוך דהא מיירי בישמעאלי וכן צידד הכה"ח (שם סק"ה) אלא שאנן בעניותי כתבתי בתשובה כ"י שמוכח מהרמב"ם והרשב"א והריטב"א ורי"ו שאף בישמעאלי צריך שני חותמות ואכמ"ל