Menu
שאל את הרב
print
אא

השאלה נשאלה בעקבות הצטרפות ראש הישיבה להסכמה לקלף עפיץ בימינו, אולי מה שראש הישיבה כתב לך לעשות כפי הכתוב בפוסקים כוונתו לרי"ף הרמב"ם גם בתשובה והגאונים. ומה שמעובד בחומרים שונים וגורם לתוצאה זהה מתאים לרמב"ם שכתב שאפשר בחומרים אחרים.
לענין המנהג, אולי ראש הישיבה לאחר ההסכמה יסכים שהמנהג נשתמר אצל התמנים ואם אכן ישהידור ומעלה בקלף עפיץ נלמד מהם ונהדר גם במצוה זו?

הרב שלמה מועלם

העפיץ שמעבדים בזמנינו מגרדים את "הליצה", וזה פסול לדעת מרן השלחן ערוך, וכן פסק מופת הדור זצ"ל כמו שכתוב בהלכה ברורה, שאם גרדו הליצה יש לגונזם, ולכן שומר נפשו ירחק מקלפים אלו הפסולים, וישתמש רק בעיבוד סיד המהודר לדעת כל הגאונים והראשונים. וכן הסכים מרן ראש הישיבה שליט"א בהסכמה לקונטרס עיבוד הקלף בסיד, שיתפרסם אי"ה בירחון אור תורה חשון התשע"ה.

שאלת המשך:

אם יש קלף מעובד בעפצים, ולא גורדה הליצה יותר מהרגיל או שכלל לא, הוא יהיה יותר מהודר לכו"ע?

הרב שלמה מועלם

וגם מצד בשר לא גרדו רק להסיר הבשר.

לס"ת זה יהיה יותר מהודר.

שאלת המשך:

הרב דוד יוסף כתב בהלכה ברורה (ח"ב, "אוצרות יוסף" עמוד ס"ו - ס"ח) שרוב הקלפים שלנו לא מגורדים כדבעי מצד בשר, ולעומת זאת, כן מגורדים מצד הליצה (וזה פוסל); אם כך המציאות, איך ניתן להשיג קלף כשר? וגם אם לא מגרדים מצד הליצה כלל, לכאורה, מה שעושים היום (בעיבוד סיד), זה לכתוב על קלף וחצי דוכסוסטוס (כי לא מגרדים הרבה), והדוכסוסטוס חוצץ בין הכתב לקלף, לא?

הרב שלמה מועלם

רוב הקלפים הינם מגרדים מצד הבשר הרבה יותר מאשר מצד השיעור והם מהודרים לכתחילה.

ראה שיעור ב "אלף לך שלמה" ערך עיבוד העור.

יש כמה שיעורים על זה וכדאי להתקשר לרב שי מנדלאי מבית הוראה שלנו בטל': 0556682264 שבקי בדינים אלה וכתב כמה תשובות.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן