Menu
שאל את הרב
print
אא

אנחנו בישיבה שיש מניין 10 או 11 אנשים. האם אפשר לסמוך על הדעות כדי לעשות חזרה צריך 6 עונים ולא 9 כי יש הרבה טורח ציבור בזה. ומי הם אותם הפוסקים שמועיל 6 ולא 9 לחזרה?

הרב רזיאל כהן

מרן מייסד הישיבה זצ"ל בשו"ת איש מצליח חלק א' (סימן י"א) החמיר בזה מאד, והעלה שאסור להתחיל החזרה עד שיהיו תשעה עונים בפועל. ומאידך מרן הגאון רבי עובדיה יוסף שיבדל לחיים טובים (בילקוט יוסף מהדורת תשמ"ה עמוד רפ"ז) סובר להקל בזה במקום צורך. ובספרי מחקרי ארץ חלק ב' (סימן ט) כתבתי לחזק את דבריו.בין המקילים בזה הם הדרישה, האליה רבא, החוות יאיר, מגן גבורים, ועוד. אך הכל מודים שלא נכון לנהוג כן לכתחילה, וכל שכן בקביעות.

– אם מדובר בישיבה (כפי שצויין בשאלה) ולא באנשים הממהרים לעבודתם, עצתי היא לכל הממהרים לסיים, שיכינו לידם ספר ללמוד בו בזמן שממתינים לתחילת החזרה, ויצאו בזה ידי חובת כל השיטות.
– אם המאריכים מאריכים יותר מדאי, עליכם להעיר את אזנם שהדבר אינו נכון על פי ההלכה, שגורמים בזה טורח ציבור. ואין הם חסידים יותר מרבי עקיבא ע"ה שכשהיה מתפלל בציבור היה מקצר ועולה מפני טורח ציבור (ברכות לא.). ואשרי המדבר על אוזן שומעת.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן