מנין פועלים
אם אפשר להתפלל אחר כך אפילו ביחיד, עדיף יותר, ואם לא אפשר להתפלל פועלים בשעת הדחק כזאת.
בתפלה שאנו מתפללים בלשון רבים האם הכוונה לציבור שמתפללים ביחד או לכלל ישראל? אם התשובה היא לכלל ישראל א"כ למה אנו אומרים בקדיש וחיים טובים עלינו ועל כל ישראל הרי לשון "עלינו" כבר כולל כל ישראל וג"כ אותו השאילה היא בסוף הקדיש הוא יעשה שלןם "עלינו" ועל כל ישראל.וג"כ אותו שאילה בסוף תפילת שמו"ע שאנו אומרים "לברכינו" ולברך את כל עמו ישראל .ובאמת אפשר לשאול ג"כ על ברכת התורה שאנו מברכים ביחיד ואומרים בלשון רבים "ונהיה אנחנו וצאצאינו וצאצאי צאצאינו" ואח"כ מוסיפים "וצאצאי עמך בית ישראל" למי היה הכוונה שאמרנו בלשון רבים "ונהיה אנחנו"אני בעצמי שאני אומר את זה בבית אני מכוון לבני ביתי ושאני אומרו בביה"כ אני מכוון למי שנמצא אז בביה"כ.. בכל הדברים הנ"ל אני רוצה לשמוע מה דעת רבינו מרן הראש ישיבה בזה
לצערנו איננו יכולים להעביר את השאלה למרן ראש הישיבה שליט”א. המקור למה שאנו מזכירים לשון רבים בתפלות הוא מהגמ’ ברכות (דף ל’ ע”א) לעולם ישתף נפשיה בהדי צבורא. ופירש”י שמתוך שאדם מזכיר את הצבור תפלתו נשמעת. ע”ש. וזה דומה למה שאנו מתפללים בצבור שבזה תפלתנו נשמעת יותר. ולכן בזה שאנו מזכירים צבור לא מוכרח בכלל שאנו מכוונים על כל ישראל, אלא כמ”ש כת”ר על הסובבים אותנו ובני משפחתנו וכיו”ב, ובזה אנו משתפים את עצמנו עם הצבור. ואמנם יתכן שיהיה מי שאוהב את עם ישראל וכאשר מזכיר לשון רבים מכוון על כולם, אך רוב העולם אינם כן, לכן יש ענין להזכיר במפורש גם את כל ישראל.