הנצחת תורמים ממהדורא ראשונה
אין חיוב לחזור על התורמים, וכך נהוג בכמה ספרים.
(השו”ת מתוך עלון פניני הפרשה מספר 1113).
יוסף חיים איש שאוהב להדר במצוות, ניגש אחר תפילות ראש השנה וביקש מהבעל תוקע את השופר בהשאלה כדי לתקוע את כל השיטות הראשונים של 'שברים' 'תרועה'. האם יוסף חיים נחשב לשואל על השופר?
ע’ במחנה אפרים (ה’ נדרים סי כ”ד) שכתב שאינו חשיב שואל דהנאת מצווה ל”ה הנאה, והביאו הגרע”א בחידושיו על השו”ע (סי’ ש”מ ס”א). וע”ע בקצה”ח (סי’ ע”ב סקל”ד) (ומסתבר שגם הידור מצוה בכלל זה דלאו להנות נתנו). והן אמת שיש שחלקו על דבריהם ע’ באור שמח (פ”ז מ”ה שאלה ה”ד) והנתיבות שם (סקי”ז) על הקצה”ח שם, הנה הנה”מ לא אתי עלה אלא גבי ס”ת דמוכח בט”ז דת”ת להינות ניתן. ע”ש. וזה לא שייך בשאר מצוה, אבל בדברי האו”ש מבואר דפליג גם בזה, ועכ”פ השואל מצי למימר קים לי כהפוטרין.
וכל זה רק אם השופר נאנס מידו, אבל אם מחמת התקיעות נשבר נראה פשוט דהוי מתה מחמת מלאכה, ולפ”ז אפי’ למ”ד דהוי שואל פטור.