Menu

שאלה • סיפור • תשובה | דרשה קצרה לשבת פרשת וארא

בפרשת השבוע התורה מספרת על תהליך היציאה של עם ישראל מארץ מצרים ומכל שנות השיעבוד, ה’ יתברך מנחית על ארץ מצרים ועל פרעה מכות נאמנות, כשבפרשה מסופר רק על שבע מכות מתוך עשר.
ברוב המכות התורה מדגישה את לבו של פרעה אשר ממאן להוציא את עם ישראל ממצרים, על אף המכה שהוא מקבל, מיד כשמסתיימת המכה, שוב ושוב ויכבד ה’ את לבו ולא הוציא את בני ישראל.
פעם בא תלמיד לרבו ושאל אותו על הנהגת ה’ עם פרעה מלך מצרים, הלא העולם הזה הוא עולם של בחירה, ולכאורה פרעה אחרי המכה שהוא מקבל הוא מחליט להוציא את עם ישראל כדי לא לקבל עוד מכה, בא ה’ יתברך ומכביד את לבו כדי שימאן להוציא את עם ישראל ואז הוא מקבל עוד מכה ושוב ושוב ככה, הרי אם יש בחירה בעולם, היה צריך ה’ לא להכביד את לבו אלא ללכת לפי בחירתו?!
אמר לו הרב אספר לך סיפור, על פיו תבין את הנהגת השם, פעם אחת היה יהודי אחד שהיה מתעסק בסחורות כמובן שמטבע הדברים עסקיו היון גם עם גוים שגרו בקרבתו הוא היה מעביר סחורות ממקום למקום מוכר וקונה, יום אחד, אחד הגוים שאיתו התעסק בא וטען שהיהודי לא שילם לא על סחורה שנתן לו, היהודי טען כנגד שבודאי ששילם לו וכרק הוא מנסה להעליל עליו עלילות על מנת לגנוב ממנו.
הדברים הלכו והתלהטו בין השניים ועל כן החליט הגוי לתבוע את היהודי לבית המשפט המקומי, שם כמובן ישב שופט גוי שניהל את כל משפטי האזור, בהגיעם לדיון הראשון שאל השופט לשמותיהם ולמעשיהם ולאחר ששמע את כל הסיפור בירר עוד קצת על הענין ואמר להם כי יבואו אליו ביום פלוני בשבוע הבא ואז הוא יפסוק להם את הדין.
היהודי שהבין לבד להיכן נושבות הרוחות ושהוא הולך להפסיד במשפט הזה החליט לעשות את הדבר הפשוט ביותר מול שופטים גוים – שוחד, נטל מטבעות בידיו וצעד לביתו של השופט, דפק בדלת וכבוד השופט יצא אליו ושאל אותו למבוקשו, אמר לו היהודי אינני בא לבקש מאדוני השופט שום דבר אלא רק מחווה אישית ממני לכבודו, השופט הגוי כמובן נטל את הכסף הניח בביתו אבל אז הוא הנחית על היהודי מכה קשה
אמר לו השופט ליהודי “איך אתה לא מתבייש לבא אלי לביתי ולתת לי שוחד?” היהודי ההמום לא הבין במוחו אם כן למה לקח השופט את הכסף אבל נו נו זה לא מה שהעסיק אותו ממש באותו שניה, הוא היה צריך לתת לשופט תשובה. אמר לו היהודי לשופט אסביר לכבודו, חלילה וחס אין פה שום שוחד, אלא בא נבדוק יחד הלא אני מתדיין בבית המשפט מול גוי, ואני יהודי, כבודו השופט גם הוא גוי, אם כן באופן הגיוני שכבודו יכריע לטובת הגוי כי שניכם גוים, לכן הכסף שהבאתי כאן הוא לא שוחד כדי שתפסוק לטובתי אלא הוא מאזן כנגד היותך גוי כמוהו אני שמתי כסף, מכאן ואילך הכף שווה ואם כן תדון דין אמת כמו שצריך.
אמר לו הרב לתלמיד, אותו דבר אצל פרעה, פרעה לכשעצמו לא רצה להוציא את עם ישראל ממצרים, אלא שהוא קיבל מכות כל כך חזקות שגם גרמו לעם שלו לומר לו שיוציא את עם ישראל, אם כן דעתו האמיתית כבר לא נמצאת כי המכה מכריעה אותו, לכן ה’ הכביד את לבו כנגד המכה שקיבל כדי שיהיה לו את הבחירה הרגילה שלו, והבחירה שלו היתה שלא להוציא את עם ישראל ממצרים.
גם אנחנו אותו דבר הבחירה הטבעית שלנו היא לעשות טוב ולעשות רצון ה’, לפעמים יצר הרע מושך אותנו לכל מיני מקומות, המצוה שלנו לדעת מה הרצון האמיתי ולעשות את רצונו של מי שאמר והיה העולם.

לעוד מאמרים של נח בן צבי
למאמר הבא
למאמר הקודם

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נח בן צבי

0
0
15

מאמרים חדשים

שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן