Menu

פרשת נשא – מעילה כפולה

למעול מעל בה’ (ה. ו)

מהו כפל הדברים “ומעלה מעל”?

מסביר הגאון רבי יעקב חיים סופר זצ”ל בספרו “ישמח ישראל” שהגוזל מועל בשתי מעילות. האחת, שאינו נותן בדעתו שעין של מעלה רואה אותו. והשנית, שאינו מאמין שהעושר והעוני מאתו יתברך, כי אילו היה יודע ומאמין לזה, לא היה גוזל את האחרים.

לפני כמה שנים, בעקבות הפקעות מחירים מוגזמות מצד בעלי מקצוע, החליטו גורמים מסוימים לפרסם ברבים את זהות בעלי המלאכה המפקיעים ומאידך את בעלי המלאכה ההגונים.

לצורך הענין, ניגשו לעקרת בית אחת ממשפחה במעמד נמוך, הודיעו לה בסוד על תכניתם וביקשו ממנה שתיתן להם לבצע קצר חשמלי יזום בביתה על ידי החלפת חוטי החשמל באחד המכשירים, באופן שייצור קצר כללי. לאחר מכן תזמין שלושה חשמלאים בזה אחר זה, כאשר בביתה יותקנו מצלמות נסתרות שיתעדו את אנשי המקצוע במשאם ומתנם ובפעולתם.

החשמלאי הראשון הגיע. לאחר ששמע על התקלה קבע בידענות, מבלי לגשת לארון החשמל ומבלי לבצע בדיקה כלשהי, כי “אירעה תקלה חמורה בכל מערכת החשמל ויש צורך בעבודה מרובה כדי להחזיר את המצב לקדמותו”.

המחיר שדרש היה 3,000 שקלים. לאחר שניסתה להתמקח, הוא הואיל בטובו לרדת ל-2,800 שקלים, לא לפני שהבהיר נחרצות: “אין מה לדבר על הנחה גדולה יותר, כי מדובר בעבודה גדולה ומה כבר ישאר לי?!”.

זמן מה לאחר שיצא החשמלאי הגיע חשמלאי נוסף. בניגוד לקודמו הוא בדק מעט את המערכת ופסק שמחיר התיקון הוא 2,000 שקלים, ובשום אופן לא פחות מזה.

והנה נכנס החשמלאי השלישי, יהודי דתי מחולון, משה חסדיאן שמו. מששמע על התקלה, שאל ובירר: “מה היתה הפעולה שבעקבותיה נוצר הקצר?”.

בעלת הבית הצביעה על המכשיר החשמלי וסיפרה כי כשהכניסה אותו לשקע נפל כל החשמל. חסדיאן ניגש למכשיר, הבחין מיד בחוטים ההפוכים ובתוך דקה החזירם למקומם. לאחר מכן ניגש למתג החשמל ויהי אור… הכל בא על מקומו בשלום.

“כמה יעלה התיקון?” שאלה האשה.

חסדיאן הרהר מעט הסתכל על הבית הפשוט ואמר: “המחיר שאני גובה תמורת ביקור ותיקון פשוט הוא 200 שקלים, אבל אגבה ממך 120 שקלים בלבד”.

עכשיו כשהסתיימה ה’הצגה’, יוזמי הענין שהסתתרו בחדר הסמוך יצאו לפתע ממחבואם, ניגשו לחסדיאן וגילו לו שמדובר בתרגיל. אחד מהם סיפר לו על התנהגותם של שני החשמלאים הקודמים והקשה: “מדוע לא ניסית כקודמיך להערים על האשה?”.

חסדיאן הביט בהם בתמיהה, אינו מבין מה הם שחים. “וכי איך אוכל לשקר לה”, אמר כמעט בזעקה, “הרי הקדוש ברוך הוא מצלם את כל מעשיי במצלמה נסתרת, ואחרי מאה ועשרים שנה, כשאתבקש לתת דין וחשבון על כל מעשיי, לא אוכל להכחיש את הדבר!”.

לאחר מכן הוסיף: “חכמינו אומרים שכל מזונותיו של האדם קצובים מראש השנה ועד ראש השנה. ואם כך, הרי מה שאגנוב, חלילה, ייגבה ממני אחר כך אצל רופאים ועורכי דין. אז מה ארויח מכל העסק?!”.

“ומדוע עשית לה הנחה של 80 שקלים?” המשיכו לשאול.

“ראיתי שמדובר במשפחה שאינה בעלת יכולות, והחלטתי להקל עליהם” השיב החשמלאי “התורה מלמדת שאדם לא מפסיד לעולם מעשיית חסד עם בני אדם. ואדרבא, הקדוש ברוך הוא ישפיע עליי בזכות זה שפע רב של פרנסה”.

לאחר מכן יצרו היוזמים קשר עם שני החשמלאים הראשונים ושאלו אותם: “כיצד העזתם לבקש מחיר כה גבוה לפני שביצעתם בדיקה כלשהיא במערכת?”. התביישו השניים ונבוכו עד מאד. הם ניסו להכחיש, אולם דבר לא הועיל כי הכל תועד וצולם.

התיעוד הועבר לאחר מכן לידיעתם של מאות אלפי אנשים, והדבר גרם לקידוש שם שמים עצום, כאשר רבים נוכחו באמונתו הגדולה של היהודי שומר המצוות שלא התפתה להערים.

סיפור זה סופר על ידי רב שעוסק בקירוב רחוקים, וכך סיים הלה את סיפורו: “במשך שנים אני מנסה להשפיע בדרכי נועם על משפחה מסוימת שתתקרב אל היהדות, אבל בלי שום הצלחה. הם לא הבינו מה תיתן להם היהדות, פרט להגבלות כאלה ואחרות. לאחרונה בני אותה משפחה נחשפו לפרסום התרגיל התקשורתי, ולאחר מכן כאשר פגשו אותי הודיעו לי כולם כאיש אחד בלב אחד ש’אם יש עוד אנשים כאלה בעולם, שהאמונה בבורא העולם גורמת להם למדות כל כך טובות, אנחנו רוצים להצטרף אליהם ולכשכמותם’. ואכן, הם התקרבו ליהדות וחזרו בתשובה שלמה”.

לעוד מאמרים של הרב עובדיה חן
למאמר הבא
למאמר הקודם

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרב עובדיה חן

4
10
298

מאמרים חדשים

שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן