Menu

הכללת המידע (פרק ד’)

מתוך סדרת המאמרים: “לשנות! זה בידים שלך”.
מהרב אלחנן עזרי שליט”א

בס”ד

הדרך ליצירת פרשנות בנויה משלושה מרכיבים כאשר הכללה זהו הראשון שבהם

מהי הכללה

פירוש הדבר חיבור של דברים שונים וצירופם אל פאזל אחד תוך כדי נתינת אותה הכותרת לכולם כאשר לא בהכרח האחד זהה לרעהו,

אך כאשר האדם מחליט לחבר ולקטלג מגוון דברים כאחד, המוח מתייחס אליהם כשווים האחד לשני במדויק מכאן ואילך כאשר האדם מפרש סיטואציה כלשהי או משפט מסוים בדרך שבה הוא מפרש אזי המוח מצרף את כל הקטגוריה שכלולה בזה ומכליל אותם כאחד לכל ענין מכאן ואילך הפרשנות שלהם עשויה להיות זהה.

רשימת עסקים

אם ניקח לדוגמא רשימה שכוללת בתוכה שמות של בעלי מקצוע שונים, ואתן לכולם את הכותרת “עסקים” כאשר ישנו אדם שהחל לעבוד במקצוע הנגרות לצורך העניין ולא הלך לו בזה כפי שציפה.

המקצוע נגרות נכלל בהחלט תחת הכותרת עסקים אך לומר על אותו אדם לא הלך לו בעסקים זו כבר הכללה, שהיא לא נכונה במקרה הזה, ואפי עלולה להזיק.

החיבור לפרשנות

כאשר האדם מחדיר למוחו במקרה כעין זה שלא הלך לו בעסקים או שהוא לא יוצלח בעסקים  המוח מקטלג את הדבר בתת המודע ובעתיד כאשר יבקש לפתוח עסק  או לעסוק במקצוע  אחר המוח מיד ישדר לו שהוא לא יוצלח בעסקים מאחר שבירכתי המוח שמור המשפט שהאדם הפנים שהוא לא יוצלח בעסקים. ועסקים פירושו כל העסקים, זו בעצם הפרשנות האוטומטית שתעלה לאדם, כך יוצר המוח “נתון” מתוך מידע מוכלל שנאגר בו מהעבר.

כאשר דברים אותם משדר המוח נעשים ללא נתינת הסבר מבחינתו, מדוע החליט ומשדר כך, זה מה שהתקבע וזה מה שהוא פולט כשהמידע שמתקבל מהמוח משפיע בהחלט על פעולת האדם (ועל כך בפרק אחר)                לקחת דבר ספציפי ולהכליל אותו עם מכלול של דברים עשוי להיות נכון, ועשוי להיות לא נכון, מזיק, או מועיל,

כאן תפקידו של האדם לברור באלו הכללות הוא משתמש ולחשוב היטב מה לקבע לעצמו והיכן צריך לפרק קבוצה מוכללת, בידיעה שהכללות שהאדם מחדיר למוחו ישמשו עבורו כבסיס לפרשנות עתידנית

שטר חוזר

בבית משפחת ישראל לא אוהבים לדחות סידורים כל ענין שנזקק לטיפול נעשה כאן ועכשיו. כך ארע כשבצהרי יום בהיר מכונת הכביסה חדלה מלפעול, טכנאי שהוזעק למקום קבע כי המנוע מהווה את מקור הבעיה. דבר שהביא את עקרת הבית למסקנה כי הגיע הזמן להחליף את המכונה בחדשה.

אב המשפחה נטל עמו סכום כסף ואת כרטיס האשראי ויצא לסיור בחניות החשמל ברחבי העיר, באחת החנויות צדה את עינו מכונה במחיר מפתיע וכששאל את המוכר על כך השיבו הלה כי זו המכונה האחרונה מדגם זה וכי ניתן לשלם עליה במזומן בלבד, ספירה מהירה של הכסף שברשותו העלתה כי חסרים לו מאתיים שקלים בלבד להשלמת ההעסקה, הוא פנה לצאת מהחנות מהרהר היכן יימצא בנק סמוך למשוך כסף, כשלפתע השתנתה תכניתו לנגד עינו צעדו חתנו ובתו, הלה ניגש אליהם ברכם לשלום ופנה לחתנו בבקשת הלוואה של מאתיים שקלים, החתן הוציא את ארנקו שלף את השטר המבוקש והגיש לחמיו שמיהר היישר אל החנות הסמוכה, כשלפתע נדרכו חושיו ממקומו הוא שמע את חתנו אומר “נראה מתי זה יחזור אלי”

כך??? זה מה שחושב חתני הרהר הלה. שאני לא אחזיר את ההלוואה, הכעס עלה וגאה בו הוא ביקש לומר דבר אך הבין שכעט עליו למהר אל החנות, ומשהגיע לביתו פרק את כעסו מדביק בכך גם את אשתו, במשך מספר ימים הוא נותר נרגן וכשהזוג הצעיר באו לבקר הם נתקלו בפנים זעופות וביחס צונן.

הבת שלא יכלה לשאת את התחושה בבית הוריה פנתה לאימא לברר מה אירע ונענתה כי בעלה שלא נותן אמון באביה בעניין ההלוואה  אשם בכך, החתן שנוכח במקום חייך וביקש  להסביר, כשהייתי בחור חברים היו כותבים את שמם בקצה של שטרות הכסף שברשותם, וארע פעם שאחד מן השטרות הללו התגלגל וחזר לבחור ששמו היה רשום על גביו, אני גם כותב את שמי המשיך החתן וסיפר ושטפתי את אשתי בסיפור שאירע עם חברי כעט אמרתי לה נראה מתי השטר הזה עצמו יתגלגל ויחזור אלי…

מעשה זה שאכן אירע מגלה עד כמה ההכללה מולידה פרשנות. האדם שבמוחו הייתה הבנה שפירוש המשפט “מתי זה יחזור אלי” הנאמר בסמיכות לנתינת דבר מה לשני  כוונתו על הדבר שניתן לשני כאשר בפועל זה לא נכון כל דבר לגופו במקרה אחר הפירוש אכן כך ובמקרה שונה הפירוש אחר. ההכללה של כוונת המשפט גרמה לאדם לפרש שדובר כנגדו דבר שהעלה רגש של פגיעה או כעס והוליד תגובה  תואמת.

אם נדע להפריד כל מאורע וכל משפט  לגופו ולהתייחס אליו בצורה ספציפית או לחילופין כאשר שייך נדע להכליל לטוב הרי שיצרנו בתוכנו נקודת מפנה לקראת שינוי מהותי.

השימוש בהכללה לטוב יכול להוות עבורנו עזרה של ממש כאשר נבקש לשפר או לשנות דבר מה בחיינו.

בטחון עצמי

ישב אצלי פעם בחור שביקש להשתפר בדבר מה בחיים וטען בפני שהדבר המרכזי שמונע בעדו להצליח זהו שאין לו בטחון עצמי, כאשר אני שומע משפט שכזה אני לא ממהר להאמין לאומר אותו, ביקשתי ממנו לספר לי מה זה

בטחון עצמי והוא סיפר ונתן את הגדרתו לביטחון עצמי, והמשיך גם כאשר ביקשתי לראות כיצד מדבר אדם עם בטחון ואיך הוא נוהג באופנים שונים, הוא עשה את זה יפה ואפי’ שיתף אותי בתחושותיו של אדם בעל בטחון כשנדרש לכך.

בשלב זה הצגתי בפניו את השאלה הבאה כיצד אתה יודע ומכיר בדרכי הפעולה ובתחושות של בעל בטחון, הוא לא הבין את השאלה ואני הסברתי אם יכולת להציג בפני כיצד נוהג אדם בעל בטחון ובכלל ידעת לספר כיצד מרגיש אדם עם בטחון עצמי כל זה מהיכן? ייתכן שאין לך בטחון ואתה יודע מה חש אדם בעל בטחון? אין זה אלא שיש בך בטחון אלא שהכללת את החוסר בביטחון בנקודה ספציפית על כל הלך חייך  נסה להיזכר ביקשתי ממנו באירוע בו חשת בטחון עצמי. והוא נזכר ולא באחד בלבד,

כאן עבדתי על החדרה לתודעתו של הבחור על הכללה לטוב, המקרים בהם שיתף על תחושת הביטחון שחש היוו בעבורי בסיס מוצק להחדרה אל תודעתו  ועבורו כהוכחה ליכולותיו, מכאן ואילך הדרך לעבודה על שינוי פתוחה כעט עם תפישה כזו שיש לו את זה והוא יכול ניתן להתקדם. שוב המחסום של “האני לא יכול,” או “אין לי את זה” שהמוח שידר והשפיע על פעולת האדם, כבר לא ניצב בדרכו של הבחור

בסיכום עלינו להימנע מהכללות לא נכונות בכדי לא ליצור חיבור של מכלול לא נכון דבר שעלול להשליך על מעשינו ע”י פרשנות לא נכונה ובמיוחד נדע להשתמש בהכללה דווקא לטוב גם כאשר הדבר לא בהכרח נכון. ע”י ההכללה נוכל ליצור את זה, כך נוכל לרתום את יכולת ההטמעה במוח לטובתנו.

לעוד מאמרים של הרב אלחנן עזרי
למאמר הבא
למאמר הקודם

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרב אלחנן עזרי

0
0
9

מאמרים חדשים

שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן