Menu

הלכה יומית (שני) – הגאון הצדיק רבי חי טייב לא מת זצוק”ל

close
error print mp4file_download file_download
אא

הלכה יומית (שני) – הגאון הצדיק רבי חי טייב לא מת זצוק”ל

מרן ראש הישיבה

הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה שליט"א לע"נ גאולה בת אסתר, ואורנה בת זהבה יום שני ט"ו באייר התשפ"ב

העולם לא יודעים את גדולתו של רבי חי טייב, וגם ספרו חלב חטים לא מראה אחד ממאה מהגדולה שלו. פעם אמרתי לאבא מה אתה רוצה ממני רבי משה שתרוג כותב תשובות בישיב משה מלה אחת או שתים, תשובה טריפה תשובה כשרה זה הכל, מה אתה רוצה שאני אכתוב תשובות וחידושים ארוכים אמר לי אתה לא יודע מה הוא עשה בחלב חטים, היו שם פתיתי ניירות והוא החיה אותם, חיבר אותם וליקט אותם וסידר אותם. אם היית יודע את זה, היית יודע להעריך מה זה.

 

אבל רבי חי טייב בעצמו, גכ לא ידוע לנו הרבה. יש עדות אחת שמסופרת בספר תולדות חכמי תונס, שהרב חידא בא לתונס בשנת תקלד (בסוף תקלג או בתחילת תקלד), הביאו לו שלושה בחורים צעירים של תונס לבחון אותם בלימוד, אחר כך שאלו אותו מי הבחור הטוב ביניהם אמר להם מצאתי אחד והאמצעי משובח. מה הפירוש שלושה הבחורים האלה שבחן אותם, הראשון שמו אברהם והשני שמו חי והשלישי שמו דוד (בספר שם כתוב כל אחד עם המשפחה שלו), ראשי תיבות שלהם אחד. והאמצעי זה ח’ של אחד, רבי חי, הוא המשובח שבהם. זה מתאים למה שכתב הרב חידא במקום אחר ראיתי נערים חריפים בני 13-14 שנה, קולעים אל השערה, ומבינים טוב מאד. אם נאמר שרבי חי טייב נולד בתקכ, אז כשהרב חידא בא לתונס בתקלג-תקלד הוא היה בין 13-14.

 

רבי חי טייב נפטר בשנת תקצז, בגיל 77. ואילו דודו (או בן דודו), רבי יצחק טייב מחבר ערך השלחן, נפטר בשנת תקצ בן 77. זאת אומרת שההפרש ביניהם 7 שנים. ערך השלחן נולד בתקיג, וחלב חטים נולד בתקכ.

 

מספרים שפעם אחת רבי חי טייב ראה או שמע (איני יודע איך ידע את זה בדיוק) שבא חכם אחד מארץ ישראל להשיג על ערך השלחן, איך כתבת ככה ואיך כתבת ככה. נדמה לי שמו רבי משה סוזין. השם הזה ידוע ממקום אחר. הוא הלך אליו לנמל, והיתה בידו מזוודה. אמר לו כבוד הרב מה אתה צריך צריך עזרה אני סבל. שאל אותו איך קוראים לך אמר לו חי טייב הסבל. בדרך, אמר לו רבי חי למה באת לכאן אמר לו יש לי מלא קושיות על הרב שלכם. שאל אותו מה למשל אמר לו קושיא אחת, והוא נתן לו תירוץ, עוד קושיא, ותירץ לו, עוד קושיא ועוד קושיא. אמר לו הרב ההוא תשמע, אני חוזר בחזרה, אם הסבל שלהם יודע לענות על הקושיות שלי, אז הרב בעצמו על אחת כמה וכמה… אני הולך בחזרה לנמל, תחזיר לי את המזוודה.

 

היום שלושים יום לעומר, שהם ארבעה שבועות ושני ימים. הרחמן הוא יבנה בית המקדש, ויחזיר העבודה למקומה, במהרה בימינו אמן.

לקבלת ההלכה מדי יום בוואצאפ 👉

לעוד וידאו מרן ראש הישיבה
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן