Menu

הלכה יומית (שלישי) – א. מקום הנחת נרות החנוכה ב. סדר ההדלקה משמאל לימין ג. סדר הקריאה בכמה ספרי תורה

close
error print mp4file_download file_download
אא

הלכה יומית (שלישי) – א. מקום הנחת נרות החנוכה ב. סדר ההדלקה משמאל לימין ג. סדר הקריאה בכמה ספרי תורה

מרן ראש הישיבה

הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה שליט"א לע"נ גאולה בת אסתר, ואורנה בת זהבה יום שלישי י"ט כסלו התשפ"ג

בן איש חי (ש”א הלכות חנוכה ה”ד): מצוה להניחה – את החנוכה. ב”טפח הסמוך לפתח”, אפילו בזמן הזה שמדליקים בפנים – אני ראיתי רבנים שמניחים על השלחן, וכנראה יש להם טעם בדבר. בגמרא כתוב “בזמן הסכנה מניחה על שלחנו ודיו”, ומשמע שזו דרגה פחותה מאשר על הדלת. ואולי הטעם שלהם כי הרוח באה מידי פעם ומכבה את הנרות.

ואם אין מזוזה בימין, יניחנה בימין. ואם יש מזוזה בימין, יניחנה בשמאל הנכנס, כדי שתהיינה שלש מצוות ביחד, כי האדם הנכנס לובש ציצית, שהוא טלית קטן שעליו. וראשי תיבות של המצוות האלה “צמח” – ציצית מזוזה חנוכה. ובזכות זה יבוא משיח צדקנו, “צמח שמו” – ועם כל הגזרות הרעות שעושים לנו, הקב”ה “יצפצף” על כולם, ויביא את המשיח. “צמח” ראשי תיבות ציצית מזוזה חנוכה. ויתקיים “פתחו שערים ויבוא גוי צדיק”.

*

ואיך הסדר של הדלקת נרות חנוכה? יש פה אריכות בזה, אבל הדרך פשוטה ביותר: בלילה הראשון ידליק את הנר הימני, בלילה השני ידליק את הנר החדש, ויפנה ממנו לימין, כלומר משמאל לימין, ולא מימין לשמאל. פעם היה ויכוח גדול בדבר הזה, וספרים שלמים נכתבו על המאמר הזה “כל פינות שאתה פונה אל תפנה אלא על דרך ימין”, יש אומרים דרך ימין הכוונה כמו שאנחנו כותבים מימין לשמאל. ויש אומרים לא ככה, דרך ימין זה משמאל לימין. וזה הפירוש הנכון. כך הוכיח הפרי חדש (סימן קכ”ח ס”כ) בקיצור נמרץ, וההוכחה שלו ברורה כשמש. לכן בלילה הראשון ידליק את הימני, ובלילה השני ידליק את השמאלי וילך ממנו לימין, ובלילה האחרון ידליק את הכי קיצוני משמאל, ומהקיצוני הזה ימשיך ימינה עד שיגיע לקצה הימין, “קצה גבול ארנון”. זה הדין של חנוכה. יש עקשנים שאינם רוצים להבין את ההוכחה של הפרי חדש, אבל דבריו ברורים כשמש.

*

גם כשמוציאים שני ספרי תורה או שלושה ספרי תורה, בתונס היינו מוציאים את הראשון מימין ואחריו השמאלי. אבל פעם אחת הייתי בבית הכנסת אלגריבה בג’רבא, בחג הסוכות תשכ”ו, וראיתי שהם עושים הפוך, מוציאים ספרי תורה וקוראים בספר תורה השמאלי ואחריו קוראים בימני ואחריו בהכי ימני. ונראה לי שככה הכי נכון. אמנם הרב משה לוי ישב את המנהג של תונס, אבל מסתמא המנהגים של אלגריבה מדורי דורות, והיו להם רבנים גדולים מאד. ופעם ראיתי שגם רבי יצחק יוסף כתב כמו שאנחנו נוהגים, דהיינו משמאל לימין.

לעוד וידאו מרן ראש הישיבה
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן