Menu

הלכה יומית (שישי) – מרדכי מן התורה מנין (ודע מה שתשיב לאפיקורוס)

close
error print mp4file_download file_download
אא

הלכה יומית (שישי) – מרדכי מן התורה מנין (ודע מה שתשיב לאפיקורוס)

מרן ראש הישיבה

הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה שליט"א לע"נ גאולה בת אסתר, ואורנה בת זהבה יום ששי י"ז אדר א' התשפ"ב

הגמרא בחולין שואלת: מרדכי מן התורה מנין? שנאמר “מר דרור חמש מאות” (זה בפרשת השבוע שקראנו היום), ומתרגמינן מירא דכיא. פירושו מור נקי, דרור. אז “מירא דכיא” מזה יצא השם מרדכי. מה כוונת הגמרא? כי בימינו יש אנשים רשעים שאומרים ש”מרדכי” זה שם אליל בבלי, כי האליל של בבל שמו “מורדוך”. ומזה יצא “אויל מרודך”, שמלך אחרי נבוכנדצר, ומופיע בסוף ירמיה ובסוף מלכים ב’. אבל זה לא נכון, קודם כל למה מרדכי שלנו אביו יקרא לו בשם אליל בבלי? ואם תאמר שלא היה שומר תורה ומצוות, אבל באותו הזמן היה מתח בין בבל לפרס, ובין בבל לישראל, למה שיקרא לו ע”ש אליל? וגם מרדכי ע”פ הגמרא היה אחד מהסנהדרין, אדם גדול וצדיק, “דורש טוב לעמו ודובר שלום לכל זרעו”, והוא יקרא ע”ש אליל? לא יכול להיות דבר כזה.

אלא השם “מרדכי” מורכב משתי מלים בארמית, למה זה ע”פ הארמית? כי באותו הזמן היתה הארמית שגורה בפי כולם, וכמו אנגלית בימינו, שבכל מקום תוכל לדבר אנגלית. אני לא יודע אנגלית ב”ה, אבל מי שיודע בכל מקום יוכל לדבר בזה. אם תדבר צרפתית, יש חמשים מליון בני אדם מדברים צרפתית. ויש גם גרמנית, ימח שמם וזכרם. אבל אנגלית זה “עובר לסוחר”, בכל מקום מדברים בזה. ובאותו הזמן היו כולם מדברים ארמית. לכן מהשם הארמי “מירא דכיא” יצא מרדכי. זה הפשט של הגמרא.

ויש הרבה מקומות בגמרא, שצריך ללמוד אותם, “דע מה שתשיב לאפיקורוס”. פעם מי שלומד כתבי אומות העולם הוא “מתפקרס”, אבל היום לא ככה, יכול להיות שיפגוש אותך מישהו באוטובוס, ויבלבל לך את המח, ואתה לא יודע מה לענות. אם תשאל את השאלה לראש הישיבה שלך, הוא יגיד לך: לא לא, אסור לשאול, אסור לשאול. ומה יצא אח”כ? הבחור בישיבה, וההרס של הכפירה בלבו בוער כאש, אין לו תשובה, והוא מתכפר. לא עושים ככה, צריך ללמוד מה שהם אומרים, לא ללמוד בספריהם, אלא ללמוד מה לענות להם. “הוי שקוד ללמוד תורה – ודע מה שתשיב לאפיקורוס”. אם תשקוד על התורה, ה’ יזכה אותך שתמצא תשובה לכל האפיקורוסים.

לקבלת ההלכה מדי יום בוואצאפ 👉

לעוד וידאו מרן ראש הישיבה
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן