Menu

הלכה יומית (רביעי) – א. “יעלה ויבא” בראש חודש. ב. הערות לחזן הקורא בתורה.

close
error print mp4file_download file_download
אא

הלכה יומית (רביעי) – א. “יעלה ויבא” בראש חודש. ב. הערות לחזן הקורא בתורה.

מרן ראש הישיבה

הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה שליט"א לע"נ גאולה בת אסתר, ואורנה בת זהבה יום רביעי ל' סיון התשפ"ב

מי ששכח “יעלה ויבא” בשחרית ובמנחה, איך הוא חוזר? אם עדיין לא אמר ברוך אתה ה’ המחזיר שכינתו לציון, כלומר אמר ברוך אתה ולא אמר ה’, חוזר לרצה וממשיך. אם אמר ברוך אתה ה’, יאמר “למדני חוקיך” ויחזור לרצה. אם אמר המחזיר שכינתו לציון, יאמר שם כל הקטע של יעלה ויבא. ואם התחיל מלת “מודים”, צריך לחזור מרצה. ואם גמר התפלה כולה וחסר לו רק “עושה שלום במרומיו”, כל התפלה הלכה לאיבוד. ולכן צריך אדם להיזהר בזה.

לכן יש נוהגים שבתחלת התפלה אומרים בקול “אלקינו ואלקי אבותינו”, להזכיר לכולם לא לשכוח יעלה ויבא. ולא יאמרו באמצע התפלה “יעלה ויבא” בלבד, כי אולי כבר אנשים עברו ולא יודעים מה לעשות, “ופתיים עברו ונענשו”. לכן צריכים להגיד בתחלת התפלה “אלקינו ואלקי אבותינו”.

אבל כל זה בשחרית ובמנחה, ואילו בערבית לא חוזרים בין בלילה הראשון ובין בלילה השני.

מי ששכח לומר בברכת המזון, לא חוזר, כי לא חייבים לאכול פת בראש חודש, ואפשר לאכול משהו אחר. מתי חוזרים? רק בשבת שחובה לאכול לחם.

ושלוש הערות לחזן שקרא ספר תורה: הערה ראשונה, “וביום השבת”, הוא עשה שופר הולך, לא ככה, אלא “וביום” פשטא, מפסיק. הערה שניה, “ובראשי חודשיכם”, לא ובראשי שופר הולך, אלא “ובראשי” טעם מפסיק.

הערה שלישית, “ונסכיהם חצי ההין יהיה לפר ושלישית ההין ליין ורביעית ההין לכבש – יפסיק מעט ואח”כ יאמר – יין”, שלא יבינו לכבש יין ולפר ולאיל משהו אחר, לא ככה, “יין” חוזר על כולם. זו הערה של הרב הגאון רבי שריה דבליצקי ע”ה. לכן המלה “לכבש” טרחא.

צריך להבין שלא רק בראש חודש יין, אלא גם בשאר הימים שכתוב “נסך שכר” לא הכוונה ערק, אלא הכוונה יין משכר, לאפוקי יין תוך ארבעים יום לסחיטה שלו שהוא לא משכר, אז אחרי שעברו ארבעים יום נקרא יין שהוא כשר לנסכים.

לקבלת ההלכה מדי יום בוואצאפ 👉

לעוד וידאו מרן ראש הישיבה
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן