Menu

הלכה יומית (ראשון) – עניית אמן בתפלין דרבנו תם

close
error print mp4file_download file_download
אא

הלכה יומית (ראשון) – עניית אמן בתפלין דרבנו תם

מרן ראש הישיבה

הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה שליט"א לע"נ גאולה בת אסתר, ואורנה בת זהבה יום ראשון כ"ד מנחם אב התשפ"ב

תפלין דרבנו תם, הסכמת הפוסקים שלא לברך עליהם, כי העיקר הוא תפלין דרש”י. אבל בכל זאת רבנו זרחיה הלוי בספר המאור כותב שלא להפסיק בתפלין דרבנו תם, אפילו שלכאורה אתה לא מברך עליהם ואם תשמע ברכה למה לא תענה. אלא הפסוק אמר “והיה לאות על ידיך ולטוטפות בין עיניך”, הויה אחת לשניהם. הפסוק לא אמר “והיה לאות על ידיך והיו לטוטפות בין עיניך”, אלא שניהם במכה אחת – והיה ולטוטפות. לכן לא להפסיק ביניהם.

אבל מה יהיה כאשר יש תשעה עונים בדוחק, ואדם מניח תפלין דרבנו תם בחזרה, ואם הוא לא יכול לענות ממילא לא יהיו לנו תשעה עונים, ומרן כותב שאם אין תשעה עונים קרוב להיות ברכותיו לבטלה. התשובה היא, שרבנו תם בעצמו כותב על מה שאמרו בגמרא שאם שח בין תפלין לתפלין חוזר ומברך, שזה דוקא אם שח שיחה בטילה אבל אם ענה על ברכה וכדו’ אין איסור בזה. ולכן לכתחילה אפשר לעשות כך, להניח תפלין של רבנו תם בחזרה, אם אין אפשרות אחרת, ולענות אמן בלבד. לא ברוך הוא וברוך שמו כי זה לא חובה, אבל אמן יכול לענות, ויהיו לנו תשעה עונים, והכל יהיה בסדר.

יש כאלה משאירים את תפלין דרבנו תם אחרי התפלה, ולפעמים אדם ממהר ולא יכול לעשות את זה. אבל מי שיכול להניח רבנו תם אחרי התפלה, הרי זה משובח.

לקבלת ההלכה מדי יום בוואצאפ 👉

לעוד וידאו מרן ראש הישיבה
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן