Menu

הלכה יומית (ראשון) – א. אין אומרים תחנון בט”ו בשבט. ב. אכילת פירות בט”ו בשבט. ג. החומרות של רבנו גרשום מאור הגולה. ד. זמן לענות אמן בין ברכות ק”ש.

close
error print mp4file_download file_download
אא

הלכה יומית (ראשון) – א. אין אומרים תחנון בט”ו בשבט. ב. אכילת פירות בט”ו בשבט. ג. החומרות של רבנו גרשום מאור הגולה. ד. זמן לענות אמן בין ברכות ק”ש.

מרן ראש הישיבה

הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה שליט"א לע"נ גאולה בת אסתר, ואורנה בת זהבה יום ראשון י"ד שבט התשפ"ג

היום במנחה אין אומרים תחנון, כי בט”ו בשבט לא אומרים תחנון. מי קבע את זה? אף אחד לא יודע. זה רבנו גרשום מאור הגולה. כך מובא בספר מועדים בהלכה, שזאת תשובת רבינו גרשום.

איך הגיע לזה? אמר כך: כתוב במשנה ארבעה ראשי שנים, “אחד בתשרי”, לא אומרים תחנון. “אחד בניסן”, לא אומרים תחנון. “אחד באלול”, זה ג”כ ראש חודש ולא אומרים תחנון. אז אותו הדבר גם “ט”ו בשבט”. ועשה גזרה שוה במשנה. לכן לא אומרים תחנון ביום ט”ו בשבט.

*

בט”ו בשבט מביאים כל מיני פירות. ואדם שהפירות מזיקים לו, יקח מעט. אבל לא יחרים את עצמו לגמרי מהפירות, כי צריכים לאכול פירות.

היו צדיקים כאלה שמביאים שבעים וחמשה מיני פירות (אולי פירות וירקות). כך היה עושה רבי יוסף סטרוק הרב הראשי של פאריז, שהיה אדם צדיק. בצרפת אין פירות של המדינה, כי הכל יבש והכל חושך שם. ועשו חשבון ומצאו שארץ ישראל יש בה שלשת אלפים וחמש מאות מיני צמחים של פירות וירקות ודברים אחרים, ואילו בצרפת ואנגליה יש אלפים וחמש מאות או אלפים מאתים וחמשים בלבד, אז אנחנו יש לנו אלף צמחים יותר מהם שאין כמותם במדינות אירופה. לכן הוא היה מאסף מכל העולם כולו. ואני זוכר בעבר שאתה הולך לחנות שם בצרפת, ורואה שם כל מיני פירות: זה בא מגרומבליה, וזה בא מסין, וזה בא מתונס. וכן על זו הדרך. אבל לנו ברוך ה’ יש לנו הכל.

*

רבנו גרשום מאור הגולה תמיד הייתי רואה אותו מחמיר מחמיר הרבה. אבל כל החומרות שלו הן ברכה.

למשל אמר שאסור לקחת שתי נשים, כי כל אחת מקנאת בחבירתה. ויש שני פסוקים בתנ”ך שכל אחד מתחיל ב”לו”, פסוק אחד “ולו שתי נשים”, ופסוק אחר בתהלים “ולו הכין כלי מות”, לכן מי שלוקח שתי נשים כל אחת צוררת את חברתה, ובסוף עלולים להרוג אותו. והיו מעשים כאלה.

ועוד אמר שאסור לאדם לגרש אשה ראשונה בעל כרחה, אשה ראשונה עד שהכרת אותה ועד שאתה חי איתה ופתאום תגרש אותה?! “כל המגרש אשתו ראשונה אפילו מזבח ששוחטים עליו קרבנות כל יום – מוריד עליו דמעות”, כך אומרת הגמרא בגיטין. אז הוא עשה את התקנה הזאת.

ועוד תקנה, שאסור לפתוח מכתב של חברך בלי רשות. ופעם לא כולם היה אכפת להם מזה, ולכן היו כותבים על המעטפה “ופגי”ן דרגמ”ה” – ופורץ גדר ישכנו נחש דרבנו גרשון מאור הגולה. ומי שקיבל להעביר מכתב כזה, והוא מפחד אולי יש שם משהו שהוא פוגע בו, אבל כתוב “פגי”ן דרגמ”ה”, מה נעשה?! אז בעל הלכות קטנות אמר שיקרע את המכתב ויזרוק אותו, כי מי יודע אולי כתוב שם כמו שכתב דוד מכתב ביד אוריה, ובמכתב הזה הלך למות ונהרג.

לכן כל גזרותיו ותקנותיו של רבנו גרשום, מלאות חכמה ודעת.

*

החזן שלנו שיהיה בריא אמר מהר “יוצר המאורות – אהבת עולם”. אבל אולי מישהו נמצא בפסוקי דזמרה ורוצה לענות אמן על “יוצר המאורות”, ואתה לא נותן לו זמן לענות אמן. לכן בסיום הברכה תן לנו שליש שניה. להגיד מלה אחת “אמן” זה לוקח שליש שניה בלבד. כך ראיתי כתוב בספר, שבשניה אחת אומרים שלוש מלים, ובדקה מאה ושמונים מלים. לכן תחכה שליש שניה, ומי שיכול יענה אמן. אמנם מי שנמצא ביוצר לא יכול לענות, אבל אני הייתי נמצא בפסוקי דזמרה, אז תן לנו אפשרות לענות אמן, ותמשיך אהבת עולם אהבתנו או “אהבת עולם אהבתיך”…

לעוד וידאו מרן ראש הישיבה
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן