Menu

הלכה יומית (יום ראשון) – א. תפלה על האתרוג לט”ו בשבט ב. שהחיינו על קוקוס בט”ו בשבט

close
error print mp4file_download file_download
אא

הלכה יומית (יום ראשון) – א. תפלה על האתרוג לט”ו בשבט ב. שהחיינו על קוקוס בט”ו בשבט

מרן ראש הישיבה

הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה שליט"א לע"נ גאולה בת אסתר, ואורנה בת זהבה יום ראשון י"ד שבט התשפ"ב

הרב בן איש חי ע”ה כתב לומר תפלה ביום או בליל ט”ו בשבט, שיזדמנו לנו אתרוגים טובים לסוכות. למה כתב את זה? כי בבגדד האתרוג היה נדיר מאד.

אחרי שנפטר אביו רבי אליהו חיים באלול תרי”ט, הגיע חודש תשרי שנת תר”כ, והבן איש חי שהיה אז בן עשרים ושש, כולם באו אליו בשאלה: בבגדד כולה יש רק אתרוג אחד, והוא שייך ליתומים שיש להם אפוטרופוס, מדין תורה אין להם קנין כי הם קטנים, והאפוטרופוס אמנם יש לו קנין מדרבנן, כי הוא נחשב הבעלים של כל הירושה ומטפל ביתומים, אבל מן התורה אין לו קנין, האם קנין דרבנן מהני לדאורייתא או לא? זו השאלה. מה הכוונה? כתוב ולקחתם “לכם” ביום הראשון, שיהיה שלכם, צריך שהאתרוג יהיה של זה שמברך, אבל מי מקנה לו? האפוטרופוס שהקנין שלו מדרבנן, וזו מצוה דאורייתא “ולקחתם לכם”, האם זה מועיל או לא? הבן איש חי ישב כל הלילה, ליל ראשון של סוכות, פתח ספרים שהגיעו עד סכך… והוא לומד ולומד, ומחפש תשובה. באו אליו, ואמר להם: אין לי מה לעשות, אין לי הוכחה שאפשר לברך. ובאותה השנה כולם לא בירכו על האתרוג, והאתרוג היחיד שבכל העיר נטלו אותו בלי ברכה. אחרי שנים רבות, בא הרב עובדיה ע”ה בספרו מאור ישראל על מסכת סוכה (נדמה לי בפרק לולב הגזול), וכתב שם עוד ועוד דפים על זה, והוכיח שאפשר לברך. יכול להיות שאם היו מתווכחים ביחד, היו מודים אחד לשני ומברכים.

אבל האתרוג היה נדיר מאד, והבן איש חי כתב תפלה שתזמין לנו אתרוג טוב ומהודר ונקי ובריא בלי פגמים ובלי כלום. והיא כתובה בלשון חכמים. לכן כל אחד מצוה שיאכל קצת מהאתרוג של החג, בט”ו בשבט. ואם אין לכם, אני חושב שיש לנו בבית, ואפשר לחלק לכל אחד קצת.

עוד דבר, כותב רבי חיים פלאג’י: מצוה לברך שהחיינו על הפירות ביום ט”ו בשבט. היום אין לנו עדיין פירות של שהחיינו, אבל נדמה לי שיש דבר שבא משנה לשנה, וזה “קוקוס”, למי שאוהב אותו. בתונס היו מוכרים ממנו לאלפים ורבבות, וכל חנות שמוכרת תפוחים ודברים כאלה מוכרת גם אצבעות של קוקוס, והיה עולה עשרה פראנק. הוא היה טעים מאד, ואוהבים אותו כולם. אבל כאן אין קוקוס בכל מקום, רק במקומות שנמצאים קופים כי הם אוהבים את זה.

לכן אדם יקנה “קוקוס”, ויביא גם לחבריו, אבל קוקוס שיש בו מים והוא טרי, לא יבש שהוציאו ממנו את המים. וכל אחד יברך עליו שהחיינו. אז גם שהחיינו, וגם לברך על האתרוג, וגם לכוין ששנה הבאה בעז”ה יהיה לנו אתרוג טוב וכשר לכולי עלמא.

 

לקבלת ההלכה מדי יום בוואצאפ 👉

לעוד וידאו מרן ראש הישיבה
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן