Menu

הלכה יומית (חמישי) – יום פטירת משה רבנו (מאה ברכות)

close
error print mp4file_download file_download
אא

הלכה יומית (חמישי) – יום פטירת משה רבנו (מאה ברכות)

מרן ראש הישיבה

הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה שליט"א לע"נ גאולה בת אסתר, ואורנה בת זהבה יום חמישי ז' אדר ב' התשפ"ב

היום שבעה באדר, פטירת משה רבנו.

איך יודעים שהוא נפטר בשבעה באדר? כי כתוב ביהושע ששלח מרגלים לרגל את הארץ ואת יריחו, וכמעט תפסו אותם והם נחבאו בהרים שלושת ימים, ואחרי זה חזרו ליהושע “ויאמרו כי נתן ה’ את הארץ לפנינו”, ואח”כ כתוב שבעשור לחודש ניסן עברו את הירדן. ולפני כן שנפטר משה רבנו, כתוב “ויבכו כל בית ישראל את משה שלושים יום”, וא”כ שלושים יום ועוד שלושה ימים זה שלושים ושלושה ימים, אז תחשב מי’ בניסן אחורנית, תמצא ז’ באדר. אבל זה לא מספיק, שהרי אחרי שחזרו ליהושע אז למחרת “וישכם יהושע בבוקר”, וא”כ היה עוד יום. ויש עוד חשבון קשה על זה, שרש”י אמר: על כרחנו לומר שבתוך השלושים של משה שלח אותם יהושע לרגל את הארץ.

אבל אפשר להסביר שחודש אדר באותה השנה היה מלא, וזה לא פלא, כי זה תלוי תמיד בראיית הלבנה. אמנם היום יש לנו כללים, שאדר הסמוך לניסן חסר, אבל בזמנם לא היה ככה, אלא כל פעם רואים אם יש מולד או אין מולד, אם הלבנה נולדה ונראתה בעליל אין הכי נמי. ולכן יכול להיות שבאותה השנה חודש אדר היה מלא, ויש כלל שבאבילות ב”מ עושים מקצת היום ככולו. לכן הענין הוא כך, משה רבנו נפטר בשבעה באדר, ואדר היה מלא, אז משבעה באדר (כולל) עד שלושים זה עשרים וארבעה ימים, ועוד ששה ימים זה שלושים יום, אז בששה בניסן בבוקר כבר נגמרו השלושים, וא”כ הוא שלח אותם לרגל בששה בניסן. אחרי ששה בניסן שבעה בניסן ושמונה בניסן, חזרו וסיפרו ליהושע, וזה היה ביום ט’ בניסן. ולמחרת היום, וישכם יהושע בבוקר, והלכו ועברו את הירדן. וכך החשבון מדוייק.

עוד דבר, הגמרא (שבת דף ל’ ע”א) אומרת שמשה רבנו תיקן הרבה תקנות לישראל, איזה תקנות? וכי התקנות שלו? זה התורה. אלא כתוב בשו”ת יוסף אומץ של הרב חיד”א (סימן נ’) בשם המדרש, שמשה רבנו תיקן מאה ברכות, מה הראיה? שכבר מזמן שמואל הנביא כתוב “כי הוא יברך הזבח ואחרי כן יאכלו הקרואים”, מתי ראינו שצריך לברך הזבח? אלא מוכרח שעוד לפני שמואל היו מברכים כמה ברכות. וזה הרמז בפסוק “וזאת הברכה אשר ברך משה איש האלקים את בני ישראל”, משה איש האלקים ר”ת מאה, שמשה רבנו תיקן לברך מאה ברכות.

זכותו תגן עלינו ועל כל ישראל, שיפסיקו המלחמות באוקראינה, וינצלו כל היהודים שם, ויבואו לארץ ישראל, וילכו בדרך נכונה, אמן כן יהי רצון.

לקבלת ההלכה מדי יום בוואצאפ 👉

לעוד וידאו מרן ראש הישיבה
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן