Menu

הלכה יומית (חמישי) – השינויים בתפלה בעשרת ימי תשובה

close
error print mp4file_download file_download
אא

הלכה יומית (חמישי) – השינויים בתפלה בעשרת ימי תשובה

מרן ראש הישיבה

הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה שליט"א לע"נ גאולה בת אסתר, ואורנה בת זהבה יום חמישי י"ט אלול תשפ"ב

שלחן ערוך (סי’ תקפ”ב ס”א-ג’): בעשרת ימי תשובה אומרים – בתפלה. “המלך הקדוש”, “המלך המשפט” – במקום האל הקדוש, ומלך אוהב צדקה ומשפט.

ואם טעה או שהוא מסופק, אם הוא בהמלך הקדוש, חוזר לראש – כי שלוש ברכות ראשונות נחשבות ברכה אחת. ואם הוא בהמלך המשפט ונזכר קודם שעקר רגליו – כלומר קודם שסיים את העמידה. חוזר לברכת “השיבה – חוזר ל”השיבה” בלבד, כי כל הברכות האמצעיות כל ברכה בפני עצמה. וממשיך משם ואילך על הסדר. ואם לא נזכר עד שעקר רגליו – או עד שהגיע לעושה שלום אע”פ שעוד לא עקר. חוזר לראש – התפלה. ויש חולקים לגבי “המלך המשפט”, ואומרים כיון שאמר מלך אוהב צדקה ומשפט מה זה משנה המלך או מלך?! אבל ההלכה היא כדעת מרן שחוזרים גם על המלך המשפט.

אם אמר “האל הקדוש”, ותוך כדי דיבור אמר המלך הקדוש, אינו חוזר. אותו הדבר ב”המלך המשפט”.

בשבת בינתיים – גם בשבת שבין ראש השנה לכיפור. אומרים בברכת מעין שבע “המלך הקדוש”. והוא הדין אם חל ראש השנה בשבת – אומר “המלך הקדוש”. וחותם של שבת בלבד – לא יאמר מקדש השבת וישראל ויום הזכרון, אלא “מקדש השבת” בלבד, כי מעין שבע נתקנה רק לשבת בלבד.

יש נוהגים להתפלל בראש בשנה וכיפור בכריעה. וצריכים הם לזקוף בסוף הברכות – צריכים ללמוד שבסוף הברכות יזקפו את הראש, כל פעם אם יש כריעה יעשו כריעה, ולא תהיה כל התפלה כולה בכריעה.

“זכרנו”, “מי כמוך”, “וכתוב לחיים טובים”, “ובספר חיים” – כל אלה מדרבנן, תקנו אותם הגאונים, ולכן אינו חוזר עליהם.

לקבלת ההלכה מדי יום בוואצאפ 👉

לעוד וידאו מרן ראש הישיבה
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן