Menu

הלכה יומית (חמישי) – הגאון רבי שלמה דאנה זצ”ל.

close
error print mp4file_download file_download
אא

הלכה יומית (חמישי) – הגאון רבי שלמה דאנה זצ”ל.

מרן ראש הישיבה

הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה שליט"א לע"נ גאולה בת אסתר, ואורנה בת זהבה יום חמישי א' תמוז התשפ"ב

היום (שלישי) פטירתו של הגאון רבי שלמה דאנה זצ”ל, תלמידו של משמרות כהונה. כשנפטר משמרות כהונה הוא היה בן 15 שנה.

רבו היה מחבב אותו כאחד מתלמידיו הגדולים. פעם באמצע השיעור היה הולך ומעשן סיגריה וחוזר, שאל אותו רבו: איפה היית? אמר לו: הייתי מעשן, ואני מפחד לעשן בפניך. אמר לו: אתה יכול לעשן בפני, העשן שיוצא מפיך כמו עשן הקטורת. ככה מספרים. אבל באמת הוא חי 63 שנים. לכן אדם יזהר מהעישון, עישון זה מוות. ואפילו פעם אחת אדם נלכד בו, “אוי איזה נחת רוח”, אי אפשר להינצל ממנו. היה אחד דני גריב ז”ל, שניהל את העמותה הזאת “עורו משנתכם”, ולפני כמה שנים היה מעשן והפסיק, ואח”כ התגעגע לעישון, והלך בחצי ימיו, היה צעיר. אפילו סיגריה אחת מושכת ומסוכנת.

והיו כמה דברים בשמו של שלמי תודה. דבר ראשון, פעם חכם אשכנזי בא לישיבה לקנות “משמרות כהונה”, קרא אותו ואמר: אני לא מבין אותו, הוא כותב באידיש… הכל כתוב בראשי תיבות ובקיצור נמרץ, אני לא קונה את זה. אמרו לו: יש ספר של תלמיד שלו, רבי שלמה דאנה, שנקרא “שלמי תודה”. למד בו ואמר: זה גאון אדיר, שפה ברורה בהירה, זה תלמידו של משמרות כהונה? אז תביאו לי גם משמרות כהונה. ובזכות התלמיד הספר של הרב הלך…

דבר אחד שמעתי ממורי ורבי, שלא היה נהוג בתונס לעשות “מצה עשירה”, ומי שרצה עשה לבד בבית, אבל הוא אמר שיעשו גם בחנויות מצה עשירה, וצריך להשגיח, ומאיפה יהיה המשגיח? מהתלמידים של ישיבת “חברת התלמוד”. הוא שייסד את הישיבה הזאת. לכן הוא דאג להמציא פרנסה לתלמידים. ולא כאלה שאומרים: התלמיד שלומד בישיבה ימות ברעב, אין פרנסה ואין כלום. אסור לעשות את זה, זו עבירה גמורה מאד. התלמיד ימות ברעב? הוא לא ימות, אבל מחר אף אחד מהבנים שלו לא ילמד תורה, יגידו: אבא שלנו כמה סבל, אנחנו לא רוצים לסבול. לכן צריך תמיד למצוא דרך לפרנסה טובה לתלמידים.

אמרו עליו שאם היה מאריך ימים היו תלמידיו יוצאים ב”כפכפים של זהב”. כל כך היה דואג לתלמידים שלו. אם היה רואה אחד שרוצה לצאת מהישיבה, אומר לו: למה אתה רוצה לצאת מהישיבה? והתלמיד מראה לו חברים שלומדים ב”אליאנס” שיש להם בגדים טובים, הוא אומר לו: חכה קצת. ובינתיים הולך ועושה לו חליפה חדשה, ואומר לו: זאת יותר טובה משלהם. ככה היה עושה. הבחור שסיפרתי עליו, זה רבי שמואל טייב. יש לו כמה ספרים יפים מאד, ועוד לא הגיע הזמן להוציא אותם מהדורה שניה. אבל ככה היה החכם הזה.

כאשר היה רואה בן אדם מפטפט בתפלה, אומר לו: תגיד לי התפללת או לא? אם התפללת – תוריד תפלין, ואם לא התפללת – תתפלל ואל תדבר. זה שמעתי מסבא, מה שאני יכול ללקט מזכרון מכאן ומכאן זה טוב.

הספרים שלו על הגמרא, אני לא יודע אם כתב על קידושין בדף שאנחנו לומדים היום, אם הוא כתב נראה בלי נדר מה כתב שם.

לקבלת ההלכה מדי יום בוואצאפ 👉

לעוד וידאו מרן ראש הישיבה
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן