Menu

הלכה יומית (חמישי) – ברכה על ברק ורעם באמצע התפלה

close
error print mp4file_download file_download
אא

הלכה יומית (חמישי) – ברכה על ברק ורעם באמצע התפלה

מרן ראש הישיבה

הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה שליט"א לע"נ גאולה בת אסתר, ואורנה בת זהבה יום חמישי ט' אדר א' התשפ"ב

“ויעבור ה’ על פניו – ויקרא”, יש שני ואוי”ן, לשים לב, ולא לעשות וא”ו אחת כרוכה בשניה.

לגבי לברך על ברקים ורעמים באמצע התפלה, הרב בעל מגן אברהם אומר שאם אדם שומע רעם באמצע תפלת יוצר מותר לו לברך, למה? כיון שזו מצוה עוברת, שאח”כ הרעם יעבור וצריך לברך תוך כדי דיבור. אבל קודם כל, בחו”ל נהגנו כדעת הבן איש חי שלא לברך רק בלי שם ומלכות, וכאן נוהגים בשם ומלכות. אבל לברך מטעם מצוה עוברת, זה לא בדיוק, כי יש לך כל היום כולו שהרעמים והברקים יחזרו פעם ופעמיים ושלוש.

פעם הברקים היו מזיקים מאד, ואם ברק פוגע באדם הוא חולה רח”ל. והיה חכם גדול בימי הגר”א, שמו רבי שאול קנצלבויגן (נדמה לי), שהיה מפחד מרעמים וברקים. וכנראה ראה פעם מה שקורה מזה. וגם בחו”ל במדנין קרה דבר כזה, במנחה של יום כיפור, שפגע ברק בבחור אחד בן שלוש עשרה, והרג אותו רח”ל. אבל ה’ יתברך הקדים רפואה למכה, ונתן דעת בלב אחד החוקרים הגוים, לפני מאתים חמשים שנה, בנימין פרנקלין, שהמציא “כליא ברק”, וגילה שהברזל מושך אליו את הרעם והברק, ולכן על יד כל בית היה מוט ברזל, והיו עושים ככה בכל מקום, והוא מושך אליו את הרעם והברק. אבל אם אדם נמצא ברחוב, או על שפת הים, זה יכול לפגוע בו גם בימינו. ולפני שנתיים היה דבר כזה.

אחרי שגילה אותו, ראו שיש תוספתא במסכת שבת שאומרת דבר כזה, שמי ששם ברזל על יד האפרוחים, זה נחש וזה מדרכי האמורי, אבל אם שם אותו מפני הרעמים או הברקים הרי זה מותר. ולא הבינו מה זה “מפני הרעמים או הברקים”. אבל אחרי שהתגלה המכשיר הזה, הבינו הכוונה שאדם שם את הברזל מפני הרעם והברק, שימשוך אותו אליו והאפרוחים ישארו בריאים.

לקבלת ההלכה מדי יום בוואצאפ 👉

לעוד וידאו מרן ראש הישיבה
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן