Menu

סת"ם

שאל את הרב

האם אפשר לקבע מזוזה בחזקת כשר בפתח בית כנסת?

אדרבא מעיקר הדין בית הכנסת פטור ממזוזה כמבואר בש”ע יו”ד ס”י רפ”ו ס”ג, ולכן אין שום עיכוב בדבר.

האם מותר לתקן מזוזות בדיו של עטים כמו עט פילוט שחור?

אסור. רק התגים התירו לעשות בדיו של רפידוגרף שנבדק במעבדה שאינו מכיל רכיבים מן החי.

שינוי בצורת האות ו’

אם אינו אלא ספק שמא נדמתה בזה לאות ר’, יש להראותה לתינוק. ועל פיו יקום דבר.

איטר שמאלי שעושה שאר מלאכות בימין לענין כתיבת סת"ם

אדם כזה אינו פסול לכתוב תפילין, שלדעת מרן בש"ע הולכים אחר הכתיבה, ודינו כאיטר, ויכתוב סת"ם ביד שמאל, שנחשבת ימין לגביו. ואין חילוק בזה בין ס"ת לתפילין ומזוזות.

אמנם כיון שיש סוברים שהולכים אחר שאר המלאכות (ולא אחר הכתיבה), לכן יש מהדרים שלא לקנות תפילין או ס"ת מסופר כזה, אלא יהיה ימני גמור, או שמאלי ברור. (ע' הלכה ברורה סי' ל"ב סעיף ט"ו), אבל מדובר על חומרא, ולא על איסור.

הנה כבר הביאו לפנינו כמה סת"ם הכתובים בדיו לנצח, והדיו נושר בשלמות. האותיות כמו מדבקות שבקיפול הקלף נושרות ואין להם אחיזה בקלף.

גם לאחר הנשירה הם ימשיכו להיות אותיות שמתקיימות לנצח אבל לא על הקלף. ואין להאריך עוד ואין צורך בראיות. למעשה זה לא דיו לסת"ם כאשר המציאות והעובדות מוכיחות.

אמר לשם "קדושת תפילין" במקום "קודשת ה’"

הפרשיה כשרה, ואף מהודרת. מאחר ויש ג' צירופים להקל, וגם הספק שמא לא קידשת הוא ספק קלוש.

שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew