מסורה גדולה וקטנה
יש ספר מסורת המסורת של ר’ אליהו בחור, וכן יש ספר מבוא המסורה של ר’ יוסף קלמן.
בדרישה (יורה דעה סימן רמו ס"ק ב) ובש"ך (שם ס"ק ה) מבואר שאם לא לומדים תורה להלכה כמה שעות ביום 'אינם יוצאים ידי חובה כלל בלימוד גפ"ת' (כלשונם). האם הכוונה כפשוטו שלא קיימו כלל המצוה או שמא לא קיימוהו כתיקונו? (אני חשבתי להסביר שמצות תלמוד תורה לא קיימו אבל מצות והגית בו כן קיימו, שהרי והגית מקיימים גם בקריאת שמע בשעת הדחק).
לא כתבו כך. אלא שאותם שלומדים כמה שעות גמ' לא יוצאים יד"ח כל השונה הלכות בכל יום, דבעינן הלכות פסוקות. אבל לצאת ידי ת"ת יוצאים ואפילו בק"ש. וגם ר"ת שכתב שהתלמוד שלנו בלול, היינו לאותם שמתוכו מגיעים גם לפסוק מתוך רוב הזמן שיש להם. כי בזמן הגמ' היו מגיעים לפסק הלכה מתוך הגמ' וזהו אסוקי שמעתתה אליבא דהלכתא. אבל אותם שלומדים כמה שעות ג' או ד' גמרא ואינם מגיעים לפסק, לא קיימו כל השונה הלכות וכו'.