Menu
שאל את הרב
print
אא

בהקפות של שמחת תורה, האם יש להקפיד שיהיו רק שבע הקפות ולא יותר? אם כן, האם אפשר להקיף את התיבה עם ספר תורה עליה ז"פ ולהוסיף הקפות באמצע בלי ספר תורה? (בבן איש חי כתב לגבי הושענות שהעיקר התיבה ולא הספר).
ועוד באותו עניין, מי שעמד ליד ספר התורה ולכן לא הקיף את התיבה, האם צריך להשלים? האם יכול לומר את קטעי היהי רצון? וכן לגבי ההושענות, אומרים "סובבי תורתך פעמים כך וכך", אך באמת המספר אינו מכוון שהרי בשבת לכולי עלמא אין הקפה (רק יש אומרים הושענות בלי להקיף).

הרב אדיר כהן

אבותינו בג'רבא נהגו לעשות שבע הקפות דוקא, וכן נהוג גם כיום בבית הכנסת של מו"ר ראש הישיבה הגאון הנאמ"ן נר"ו (והוא בראש). אך ברוב בתי הכנסת כיום נהגו להוסיף עוד הקפות לכבודה של תורה, ואיני יודע אם יש קפידא בזה, כי מצד אחד ידועים דברי מור"ם (סימן רס"ג סעיף א') שיכולים להוסיף על מנין של מספר המכוון נגד דבר אחר ובלבד שלא יפחות. ומאידך מצינו בכמה מקומות שיש קפידא בדבר (עיין לדוגמא בסוף ספר שם חדש חלק א' דף קכ"ו). ועל כל פנים הנח להם לישראל.
ומההושענות שלא מקיפים בשבת ובכל זאת אומרים ביום ראשון סובבי תורתך כך וכך פעמים כאילו הקיפו בשבת, ראיתי למו"ר הגאון הנאמ"ן נר"ו שנוהג לעשות ביום ראשון שתי הקפות מטעם זה, וכן הוא מורה ובא, וכן נכתב בשמו במחזור איש מצליח – סוכות.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן