Menu
שאל את הרב
print
אא

הרמב"ם בספר המצוות (לא תעשה קנ"ה) הזהירנו מלאחר הנדרים והנדבות ושאר הקרבנות שהם חובה עליו, ובאה הקבלה שהוא אינו עובר על לאו זה עד שיעברו עליו שלשה רגלים כסדרן וכו', וכן כל הדומה לקרבן כמו שידור לבדק הבית או לצדקה או לבית הכנסת והדומה לו. עד כאן. ובהלכות מעשה הקרבנות (פרק יד הלכה יג) ביאר שיש ביטול עשה באיחור של רגל אחד. ע"ש. מאידך בהלכות מתנות עניים (פרק ח' הלכה א') כתב: "האומר הרי עלי סלע לצדקה. או הרי סלע זו צדקה חייב ליתנה לעניים מיד, ואם איחר עבר ב''לא תאחר'' שהרי בידו ליתן מיד ועניים מצויין הן". ע"ש.
וקשה לי הרי גם כשנודר לצדקה או לבית הכנסת שייך לומר את הסברא: "שהרי בידו ליתן מיד ועניים מצויין הן", ולמה כתב הרמב"ם שעובר רק אחר ג' רגלים? ויש בזה נפקא מינה גדולה, אם אדם שקנה עליה לספר תורה בשבת חייב להזדרז ולהביא את הסכום שנדר מיד בתחילת השבוע, או שיכול פעם בשנה לשלם כל עליותיו בבת אחת?

הרב ירון ביתאן

יש חילוק בין צדקה לשאר הקדשות (ומתנות עניים אינם צדקה, אלא כגון לקט שכחה ופאה), ודוקא בצדקה אמרינן שכיון שעניים מצויים אם איחר עובר מיד, מה שאין כן בשאר הקדשות דתלינהו רחמנא ברגל (עיין ראש השנה דף ו' ע"א).
ולפי זה צריך להזדרז ולהביא את הכסף מיד, אלא שפעמים יודעים הגבאים שלא יביאו מיד ונחשב כאילו עשו תנאי שיביאו מאוחר יותר, ואין בזה בעיה כמבואר ברמב"ם בהלכות מתנות עניים (פרק ח' הלכה א'). ע"ש. [ושמענו שמרן ראש הישיבה שליט"א נוהג לשלם נדריו לבית הכנסת, מיד בצאת השבת. המערכת].

שאלת המשך:

במחילה אך לא הבנתי, כבודו כתב: "ודוקא בצדקה אמרינן שכיון שעניים מצויים אם איחר עובר מיד, מה שאין כן בשאר הקדשות דתלינהו רחמנא ברגל" ומשמע שגם בתרומה לבית הכנסת תלוי ברגל, ושוב כתב כבודו: "לפי זה צריך להזדרז ולהביא את הכסף מיד" שמשמע שבתרומת בית הכנסת אינו תלוי ברגל. [ועוד קשה ע"ז שמפורש ברמב"ם הנ"ל שזה תלוי ברגל]. ועוד קשה לי מה שכתב כבוד תורתו: "שפעמים יודעים הגבאים שלא יביאו מיד ונחשב כאילו עשו תנאי", וכי הכסף שייך לגבאים שאם הם יודעים שמאחרים יש בכוחם למחול? והרי הרמב"ם מתיר רק אם התורם עצמו התנה לאחר, וכאן התורם עצמו לא עשה תנאי?

הרב ירון ביתאן

תרומה לבית הכנסת דינה כצדקה לעניים שצריך להביא מיד [ולא דומה להקדשות כקרבנות שמביאים לבית המקדש].
ומה שהקשית "וכי הכסף שייך לגבאים וכו'" הנה כל התורם על דעת הגבאים תורם. ואם הגבאים התנו שלא יביאו מיד, נחשב כאילו התורם התנה כן.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן