Menu
שאל את הרב
print
אא

לאחרונה עולה יותר ויותר עניין קלף עפיץ, שמענו שמועות סותרות בדעת מרן ראש הישיבה. האם יש תוספת הידור בעפיץ ואם כן עד כמה ראוי להשקיע. אם בכלל?

הרב שלמה מועלם

אני שאלתי את מרן ראש הישיבה שליט"א במכתב כתב יד, וכתב לי שיש לעשות כפי מה שכתוב בפוסקים. עד כאן. מה שהפוסקים ומרן ומנהג העולם הוא, לכתוב על קלף המעובד בסיד. העפיץ של היום – מעובד תחילה בסיד עם הוספות חומרים כימיים, ואח"כ טחין אותו בג'אלטין. זה עפיץ של הפוסקים והגמרא???
כל מקום שהלכה רופפת בידך הלך אחר המנהג! ועוד איזה מנהג, שנפסק בשלחן ערוך ומנהג ברור מאות שנים. כל מחדשי ה"עפיץ" למינהם מוכרים בעצמם קלף, ויש להם ענין לשווק את מרכולתם.

שאלת המשך:

השאלה נשאלה בעקבות הצטרפות ראש הישיבה להסכמה לקלף עפיץ בימינו, אולי מה שראש הישיבה כתב לך לעשות כפי הכתוב בפוסקים כוונתו לרי"ף הרמב"ם גם בתשובה והגאונים. ומה שמעובד בחומרים שונים וגורם לתוצאה זהה מתאים לרמב"ם שכתב שאפשר בחומרים אחרים.
לענין המנהג, אולי ראש הישיבה לאחר ההסכמה יסכים שהמנהג נשתמר אצל התמנים ואם אכן ישהידור ומעלה בקלף עפיץ נלמד מהם ונהדר גם במצוה זו?

הרב שלמה מועלם

העפיץ שמעבדים בזמנינו מגרדים את "הליצה", וזה פסול לדעת מרן השלחן ערוך, וכן פסק מופת הדור זצ"ל כמו שכתוב בהלכה ברורה, שאם גרדו הליצה יש לגונזם, ולכן שומר נפשו ירחק מקלפים אלו הפסולים, וישתמש רק בעיבוד סיד המהודר לדעת כל הגאונים והראשונים. וכן הסכים מרן ראש הישיבה שליט"א בהסכמה לקונטרס עיבוד הקלף בסיד, שיתפרסם אי"ה בירחון אור תורה חשון התשע"ה.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן