Menu
שאל את הרב
print
אא

אני בחור ישיבה בן 21 והתחלתי לצאת לשידוכים וישנה בעיה המתעוררת הרבה פעמים.
1. בעז"ה אני רוצה להמשיך ללמוד בכולל כל החיים (כנראה מסלול רבנות), אך אם המצב הכלכלי יגיע חס ושלום לדוחק ועוני לא עלינו אצא לעבוד האם זו השקפה נכונה? 
2. בחורות שאני נפגש איתם חוששות ומפחדות בגלל המצב הכלכלי הקשה כיון שרואים שהרבה בני תורה חיים בדוחק גדול, גם אותם שבאות מבית חרדי ולמדו בסמינרים טובים, מבינות את חשיבות לימוד התורה ואומרות שרוצות שהבעל ילמד, אך מפריע להם שהאשה היא זו שצריכה לטרוח ולדאוג לפרנסה, ובנוסף לכך להיות עקרת בית לגדל ולחנך, לשמור על הילדים לעבור הריונות ובכל עת פרנסת הבית תלויה על צווארה, והרי פעם תמיד היה ברור שהבעל דואג לפרנסה והאשה בבית תדאג לחינוך הילדים וצרכי הבית והיום נראה שנשתנו הטבעים, מהי ההשקפה הנכונה בזה?

הרב צמח מאזוז

לבחור היקר הי"ו. שלום!
לפני כחמשים שנה כשלימדתי בישיבת כסא רחמים בחו"ל – אמה"ג איש מצליח זצ"ל הי"ד שילם לי משכורת, שאלתיו למה הוא לא מקבל משכורת וחי בפנסיה הממשלתית הזעומה בסך שלשים דינרים ואני אקבל? אם לקבל משכורת עבור לימוד תורה לא טוב, גם אני לא רוצה לקבל! וענני: אני סוף סוף יכול לחיות בדוחק בסכום הזה אם כן טוב לעשות חסידות, אבל אתה אם לא תקבל משכורת תצטרך ללכת לעבוד, וכיום – מי שיוצא צעיר לעבוד, בגלל הנסיונות הרבים שיש ברחוב עלול להיכשל באיסורים, ולכן עדיף שלא לעשות חסידות ולהיות במסגרת תורנית. עד כאן לשון קדשו.
בימינו אלה הנסיונות רבים עוד מאד יותר, ולכן, כמה חשוב שאדם אחרי החתונה ילמד בכולל כמה שנים. ובמיוחד ששום אשה כיום לא מסכימה בשנים הראשונות להיות עקרת בית, כי משעמם לה בבית ומחפשת עבודה. ובינתיים יתמלא יותר בתורה, ואז כאשר אחר כך שגדלה המשפחה והוצרך לצאת לעבודה אחרי התייעצות עם רבותיו – זה וזה יתקיימו בידו.
ועם זאת – בהחלט אחרי החתונה יוכל ללמוד מלאכת סת"ם, וזה יכול לעזור לו להרויח עוד, וביום ילמד בכולל, ובערב כל יום יכתוב מזוזה אחת. וכמו כן, יוכל ללמוד קורס להוראה שזה בשעות הערב ויוכל אח"כ להתקבל כמורה באיזה תלמוד תורה וכיום מקבלים משכורת מכובדת עם כל התנאים, ואז יוכל ללמד בבקר ואחה"צ ילמד בכולל, וה' לא ימנע טוב להולכים בתמים. זו עניות דעתי.

שאלת המשך:

אחר המחילה אני רק לא מבין אישה שיוצאת לעבוד בחוץ אין בעיה שתכשל באיסורים במיוחד שהיום עובדים בכל המקצועות לא רק מורות וגננות.

רבני בית ההוראה

ברור שיש בעיה, וצריך למצוא מקום טוב וצנוע בחברת נשים צנועות וכו' כמו שכתוב בתשובה אחרת (לחץ כאן). מאידך יש לזכור שגם ישיבה בבית ללא מעש מביאה לידי וכו'. פעם היה לאשה מה לעשות בבית, היום הכל עם מכונות. והדברים ידועים וברורים.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן