Menu

האיש משה

 

פרויקט מיוחד במלאות כ”ד שנים להסתלקותו של מורנו ורבנו הגאון המופלא רבי משה לוי זצ”ל שהיה ר”מ בישיבה והעמיד אלפי תלמידים ותלמידי תלמידים בישיבה ומחוצה לה

 

 

שאל את הרב

האם נשים יכולות לאכול יותר מכביצה בסעודה שלישית אחר השקיעה?

מסתבר שיכולות לאכול מהטעם שכתבת, ובפרט שבעיקר הדין נראה שמרן הגרע”י זצ”ל חולק. עיין חזו”ע שבת ח”ב(עמ’ שצ”ד בהערה).

יד סולדת בו.

חזרתי לעיין בהשגתך, ואכן נראים דבריך. שאלתי ע”ז את אחד מתלמידיו המובהקים של מו”ר הגר”מ לוי זצ”ל, והשיבני שגם הוא נתקשה בקושייתך מזה זמן רב ולא מצא יישוב.

ברור במלאכת דש

גם תפוזים ורימונים אם רוצה לאכלם מיד פשוט שמותר לקלפם, ורק אם רוצה לאכלם אחר זמן רב אסור. [תותים דינם קל יותר ואפי’ רוצה לאכלם אחר זמן רב דעת המנוח”א דשרי כמ”ש בספרו שם (פי”ז סי”ב)].

ובבוטנים אסור לקלף אפילו ברוצה לאכלם מיד, אם מקלף הרבה. ע”ש.

האם מותר להכין טחינה סמיכה ועבה בשבת?

עיינתי בזה ואף התייעצתי עם חברים מקשיבים, ונראה מדבריו למעלה שאוסר בזה ומתיר רק בצירוף שאח”כ הוא מרכך את הטחינה.

ובהערה יש מקום לומר שמיקל אפילו בלא שמרכך אותה, כי מ”ש לצרף שאח”כ מרכך זה רק לבאר דברי החזו”א. ע”ש. אולם בנדון שלכם שאתם רוצים דוקא שיהיה סמיך נראה שלא שייכת הסברא שעליה סמך בעיקר בהערה שם שאינו מתכוון לייפות.

ובלא”ה יש לדעת שפוסקים רבים חולקים על הרב משה ומחמירים ואוסרים לעשות טחינה סמיכה. ואכמ”ל.

דעת הרב משה לוי זצ"ל על ברכת הוופל

דעת מוה”ר הגר”מ לוי זצ”ל לברך על הוופל שהכל (גם אם אינו מצופה), כי לדעתו הרקיק העשוי ממיני הדגן לא בא להטעים אלא להחזיק את הקרם. וכן דעת מרן ראש הישיבה שיבלחט”א.

ודעת מרן הגרע”י זצ”ל לברך על הוופל מזונות, מפני שסובר שגם הדגן שבו ניתן לטעם (שילוב של קרם עם דגן).

דעת הרב משה לוי זצ"ל על הענין של כתיבת אות אחת מה זה נחשב ?

– לא היה צריך כת”ר להרחיק נדוד עד מסכת כריתות, כי הסוגיא הזו  מופיעה גם במקומה במסכת שבת דף ק”ה ע”א, ובודאי לא נעלמה מעיני קדשו של מורנו הגר”מ צלוי זצ”ל.

– אמנם אילו היתה סוגיא זו נוגעת בעניני חצי שיעור אם אסור מן התורה, בזה אכן היה מקום לדייק ממנה כנגד חידושו, אבל הרי אינה עוסקת בזה כלל, ולכן אין לה מניעה להשתמש שם בלשון מושאל “חצי שיעור”, גם אם אין זו ההגדרה המדויקת לענין הא דחצי שיעור אסור מן התורה.

מאמרים

לא נמצאו תוצאות

פרשת תולדות – מה שבא בקלות הולך בקלות

רצונו של עשיו לצאת לבתי עבודה זרה, מובן, אך רצונו של יעקב תמוה, מדוע חפץ הוא לצאת כשאמו חולפת בסמוך לבתי מדרשות, והלא בהיותו ברחם אמו, מלאך יושב עמו ומלמדו את התורה כולה (כמבואר בנדה ל’ ע"ב), ומה טוב יותר מלימוד אשר כזה?

לקריאה

פרשת תולדות – בעתו ובזמנו

לשם מה מציין הכתוב את גילו של יצחק בעת שנשא אשה, וכי אצל אברהם אביו מצוין בן כמה היה כאשר נשא את שרה? מה גם שאצל רבקה באותו פסוק לא מצוין גיל נישואיה?

לקריאה
הצג עוד פריטים
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
דילוג לתוכן