Menu

האיש משה

 

פרויקט מיוחד במלאות כ”ד שנים להסתלקותו של מורנו ורבנו הגאון המופלא רבי משה לוי זצ”ל שהיה ר”מ בישיבה והעמיד אלפי תלמידים ותלמידי תלמידים בישיבה ומחוצה לה

 

 

שאל את הרב

האם נשים יכולות לאכול יותר מכביצה בסעודה שלישית אחר השקיעה?

מסתבר שיכולות לאכול מהטעם שכתבת, ובפרט שבעיקר הדין נראה שמרן הגרע”י זצ”ל חולק. עיין חזו”ע שבת ח”ב(עמ’ שצ”ד בהערה).

יד סולדת בו.

חזרתי לעיין בהשגתך, ואכן נראים דבריך. שאלתי ע”ז את אחד מתלמידיו המובהקים של מו”ר הגר”מ לוי זצ”ל, והשיבני שגם הוא נתקשה בקושייתך מזה זמן רב ולא מצא יישוב.

ברור במלאכת דש

גם תפוזים ורימונים אם רוצה לאכלם מיד פשוט שמותר לקלפם, ורק אם רוצה לאכלם אחר זמן רב אסור. [תותים דינם קל יותר ואפי’ רוצה לאכלם אחר זמן רב דעת המנוח”א דשרי כמ”ש בספרו שם (פי”ז סי”ב)].

ובבוטנים אסור לקלף אפילו ברוצה לאכלם מיד, אם מקלף הרבה. ע”ש.

האם מותר להכין טחינה סמיכה ועבה בשבת?

עיינתי בזה ואף התייעצתי עם חברים מקשיבים, ונראה מדבריו למעלה שאוסר בזה ומתיר רק בצירוף שאח”כ הוא מרכך את הטחינה.

ובהערה יש מקום לומר שמיקל אפילו בלא שמרכך אותה, כי מ”ש לצרף שאח”כ מרכך זה רק לבאר דברי החזו”א. ע”ש. אולם בנדון שלכם שאתם רוצים דוקא שיהיה סמיך נראה שלא שייכת הסברא שעליה סמך בעיקר בהערה שם שאינו מתכוון לייפות.

ובלא”ה יש לדעת שפוסקים רבים חולקים על הרב משה ומחמירים ואוסרים לעשות טחינה סמיכה. ואכמ”ל.

דעת הרב משה לוי זצ"ל על ברכת הוופל

דעת מוה”ר הגר”מ לוי זצ”ל לברך על הוופל שהכל (גם אם אינו מצופה), כי לדעתו הרקיק העשוי ממיני הדגן לא בא להטעים אלא להחזיק את הקרם. וכן דעת מרן ראש הישיבה שיבלחט”א.

ודעת מרן הגרע”י זצ”ל לברך על הוופל מזונות, מפני שסובר שגם הדגן שבו ניתן לטעם (שילוב של קרם עם דגן).

דעת הרב משה לוי זצ"ל על הענין של כתיבת אות אחת מה זה נחשב ?

– לא היה צריך כת”ר להרחיק נדוד עד מסכת כריתות, כי הסוגיא הזו  מופיעה גם במקומה במסכת שבת דף ק”ה ע”א, ובודאי לא נעלמה מעיני קדשו של מורנו הגר”מ צלוי זצ”ל.

– אמנם אילו היתה סוגיא זו נוגעת בעניני חצי שיעור אם אסור מן התורה, בזה אכן היה מקום לדייק ממנה כנגד חידושו, אבל הרי אינה עוסקת בזה כלל, ולכן אין לה מניעה להשתמש שם בלשון מושאל “חצי שיעור”, גם אם אין זו ההגדרה המדויקת לענין הא דחצי שיעור אסור מן התורה.

מאמרים

לא נמצאו תוצאות

מצה זו שאנו אוכלים על שום מה???

המיוחדות שבמצה הפשוטה, הוא דווקא בכך שלא ניתן לנהל מונולוג על מגוון טעמיה העדינים ומרקמה המדהים. אנחנו לא אוכלים מצה בתור הנאה גסטרונומית, אנחנו אוכלים אותה כדי להתחבר לעצם מהותנו...
לקריאה

הַפָּרָשָׁה לִילָדִים | לָתֵת בְּכָל הַלֵּב – פָּרָשַׁת וַיַּקְהֵל

אַחֲרֵי חֵטְא הָעֵגֶל וְאַחֲרֵי שֶׁמֹשֶׁה רַבֵּּנוּ יָרַד מֵהַר סִינַי עִם הַלֻּחוֹת הַשְּׁנִיּוֹת, הוּא מְכַנֵּס אֶת כָּל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.
הָרְגָּשָׁה בַּמַּחֲנֶה מְיֻחֶּדֶת: בְּנֵי יִשְׂרָאֵל שָׁבוּ בִּתְשׁוּבָה אֶל ה’, וְעַכְשָׁו הֵם זוֹכִים לִבְנוֹת בֵּית לַה’ – הַמִּשְׁכָּן!

לקריאה
הצג עוד פריטים
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
דילוג לתוכן