Menu
שאל את הרב
print
אא

לצערי אין בי בקיאות, אלא הכל בעזרת ה'.
רציתי להסביר את דברי מרן שבא לאפוקי לאחוז ביד ימין, ומה שכתב לאחוז זה בלאו דווקא, ובחיפוש "בתורת אמת" מצאתי שכבר כתב כן בעל ערוך השולחן (סימן רצ"ו סעיף י"ז). וראיתי עוד דעות ולכן לא כתבתי כלום מזה רק הפנתי לשם. ובסימן לאחריו ראיתי כעין התירוץ שלך.
ואנסה להסביר דברי בעז"ה. מה שכתבתי לגבי הבשמים שצריך טעם אחר, חוזרני בי, לפום ריהטא לא הבנתי נכון, ואכן כוונתו כמו שכבודו הציע.
ולעניין הסכין, אכן טרם שלחתי לך את תגובתי הרהרתי שמא כל העניין הוא הסכין או כל כלי ברזל, אך מכיוון שאינני יודע את מקורו של המשנה ברורה לא יכלתי לעיין בדבר, וממה שכתב המשנה ברורה "ועל דרך הקבלה אין לתחוב הפרי שמברך עליו בסכין אף שיאחז הסכין בימינו". היה נראה לי שיכול היה לכתוב כך: "ועל דרך הקבלה אין לתחוב הפרי שמברך עליו בסכין" אך ממה שסיים :"אף שיאחז הסכין בימינו", נראה שעכ"פ תרתי אשמועינן גם שלא טוב סכין וגם שאע"פ שסכין הוא ידה אריכתא שלו מ"מ יש עניין לאחוז ממש בימינו. ושוב אין זה מוכרח ולכן כתבתי שאיני יודע ואשמח למקור לדברי המשנה ברורה.
אגב, מה בענין היישוב שלי ע"פ מה שכתב הכף החיים (סימן רצ"ו אות מד) מעשה באחד שנטל את הכוס כדי להבדיל ובירך בפה״ג ושתה את הכוס ע"י שכחה קודם שבירך על הבשמים ומאור והבדלה וכו'. עיין שם מה שהעלה להלכה. וא"כ אולי נהגו מחמת כן להחזיק הבשמים כדי שיזכור שיש לו לברך עליהם ולא ישתה בטעות. מה דעת כבודו?

הרב רזיאל כהן

תודה רבה שנית על הרחבת היריעה.
הפירוש בדברי מרן שכתב כת"ר בשם הערוה"ש הוא נאה ומתקבל לענ"ד. וכן היישוב שכתב ע"פ הכף החיים הוא ייתכן, ויישר כחך.
[בענין הסכין, כמדומה כתב בזה הרב ברכת ה' בתחילת חלק ב', ע"ש מקורותיו. המערכת].
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן