Menu
שאל את הרב
print
אא

המקום הקבוע שאני יושב בביה"כ הוא מול החזן. ישנה תיבה שאינה גבוהה עשרה אך רחבה ארבע על ארבע. כאשר השליח ציבור אומר קדיש אני עומד עד שאני מסיים לענות יהא שמיה...דאמירן בעלמא. השאלה היא כזו: מרן בשו"ע הביא שאין עוברים לפני מי שאומר קדיש ולא כמי שאומר שמותר לעבור(עד סוף חצי קדיש), אך הוא לא הזכיר שהדין הוא גם לגבי ישיבה בד' אמות של מי שאומר קדיש. מה הדין האם אסור לשבת בד' אמות של מי שאומר קדיש ? והאם במקרה שלי שאני עומד מול החזן(שנמצא בתיבה) האם מותר לי לשבת אחרי שאני מסיים לענות יהא שמיה... הוא שאני צריך לחכות שהחזן יסיים את החצי קדיש או שיסיים בכלל? כי אני עומד לפניו

הרב משה שטר

איסור לעבור לפני האומר קדיש אינו מוזכר בש"ע (כמו שכתוב בשאלה) אלא רק באחרונים, עיין למרן החיד"א בברכ"י (סימן נ"ט סק"ט). וגם זה נראה שהוא מטעם שמא יתבלבל ולא משום שחמור הוא כהמתפלל. וע"ע ביביע אומר ח"ה (סימן ט' אות ד'). ולכן לא שייך איסור ישיבה תוך ד' אמות לאומר קדיש. בפרט שאיסור ישיבת תוך ד' אמות למתפלל הוא מטעם שמראה כביכול שאינו מקבל עול מלכות שמים כחבירו, וזה שייך דוקא במתפלל שמונה עשרה ולא באומר קדיש. לכן מותר לשבת תוך ד' אמות של האומר קדיש. מיהו אם כבר התחיל לומר קדיש והיה זה עומד, לא ישב עד שיענה "דאמירן בעלמא", אבל כל שענה יכול לישב ולא צריך לחכות לכשיגמור החצי קדיש או כולו אפילו הוא תוך ד' אמותיו.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן