Menu
שאל את הרב
print
אא

שלום לכבוד הרב! ישר כח על התשובות עם המקורות.

הרב ענה לי בתשובה 1 שבמקרה והש"ץ הפסיק באמצע לכתחילה מעלים אדם שהקשיב מילה במילה אבל בדיעבד אפשר להעלות גם אדם שלא הקשיב. וכן הרב הביא מקור מהמשנ"ב. אשמח אם הרב יוכל לבאר לי מה הסברא בכך? אם אנחנו מבינים שחזרת הש"ץ זו תפילה לכל דבר יוצא שאדם שלא הקשיב לחלק בחזרה של הש"ץ הראשון הוא לא יוכל להצטרף אפילו בדיעבד באמצע שמונה עשרה.

בתשובה 2 הרב כתב שכיוון שאסור לאדם לעזוב מניין וזה דבר חמור לגרום לכך שלא יהיו עשרה כמו שכתב הרמ"א ממילא בוודאי לא נבקש ממישהו להיות עשירי לכמה רגעים וללכת. לענ"ד יש צד לומר אחרת- כל מה שהרמ"א אמר את הדין שאסור לעזוב באמצע זה כאשר מדובר שעשרה התקבצו למניין אחד, אבל אם העשירי הובא רק כדי להשלים מניין יתכן שבזה לא נאמר הדין. ולכאורה הראיה הכי פשוטה שכאשר אנשים מגיעים להשלים לעשרה לאדם שלא התפלל הם לא חוששים ללכת אחר כך. או שאולי גם זה בעיה?

ישר כח גדול לרב! תזכו למצוות!

הרב רזיאל כהן

1) מדברי הפר"ח (סי' נ"ה ס"ה) מתבאר שמעיקר הדין די להקשיב רק לחתימת הברכות, שע"ז עונים אמן. ובזה יוצאים י"ח ע"ש. ונמצא לפ"ז שאין חובה לכוין לכל החזרה מלה במלה. רק אם אפשר יחפשו אדם כזה.

2) יש צד לומר כמו שצידדת, אבל צריך להביא לזה ראיה. ובלא ראיה עלולים להכנס לקללה החמורה של: "ועוזבי ה' יכלו", ח"ו.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן