שלום לכבוד הרב! ישר כח על התשובות עם המקורות.
הרב ענה לי בתשובה 1 שבמקרה והש"ץ הפסיק באמצע לכתחילה מעלים אדם שהקשיב מילה במילה אבל בדיעבד אפשר להעלות גם אדם שלא הקשיב. וכן הרב הביא מקור מהמשנ"ב. אשמח אם הרב יוכל לבאר לי מה הסברא בכך? אם אנחנו מבינים שחזרת הש"ץ זו תפילה לכל דבר יוצא שאדם שלא הקשיב לחלק בחזרה של הש"ץ הראשון הוא לא יוכל להצטרף אפילו בדיעבד באמצע שמונה עשרה.
בתשובה 2 הרב כתב שכיוון שאסור לאדם לעזוב מניין וזה דבר חמור לגרום לכך שלא יהיו עשרה כמו שכתב הרמ"א ממילא בוודאי לא נבקש ממישהו להיות עשירי לכמה רגעים וללכת. לענ"ד יש צד לומר אחרת- כל מה שהרמ"א אמר את הדין שאסור לעזוב באמצע זה כאשר מדובר שעשרה התקבצו למניין אחד, אבל אם העשירי הובא רק כדי להשלים מניין יתכן שבזה לא נאמר הדין. ולכאורה הראיה הכי פשוטה שכאשר אנשים מגיעים להשלים לעשרה לאדם שלא התפלל הם לא חוששים ללכת אחר כך. או שאולי גם זה בעיה?
ישר כח גדול לרב! תזכו למצוות!