Menu
שאל את הרב
print
אא

מה דעת כבוד ראש הישיבה שליט"א בענין ברכה על ירקות עלים שגדלים בתוך בנין של בטון ללא שום מגע והשתמשות עם אדמה. מה שנקרא שיטה הידרופוניק hydroponic? הבנתי שהדבר במחלוקת, יש אומרים שהכל ויש אומרים האדמה, מה דעת רה"י שליט"א בזה? ואם אפשר הנימוקים לפסק הלכה.

הרב אדיר כהן

יש מחלוקת מה הדין בגידולי מים, שאין שום יניקה מהקרקע (עיין בשו"ת יחוה דעת ח"ו סי' י"ב, ובחזו"ע – ברכות עמ' קי"ז, ובספר ברכת ה' ח"ג עמ' קמ"ה), ויש מחלוקת נוספת בירק הגדל בצמר סלעים (עיין בברכת ה' שם, ובשו"ת כרם שלמה ח"א גידולי גג סי' ז' – ח', ובשו"ת בית נאמן ח"א חאו"ח סי' י"ח – י"ט). ועל פי המחלוקת שם יש לפשט לנדון דידן.

ודעת מו"ר ראש הישיבה נר"ו לגבי צמר סלעים שיש לברך בורא פרי האדמה אלא אם כן המומחים אומרים שהוא כאמבטיית מים ואין בו מיסוד העפר כלל. ע"ש. וע"כ יש לבדוק בנדון זה אם הבטון בזה נחשב מבחינה מדעית כאמבטיית מים שלא יונק מהאדמה, ואין בו מיסוד העפר כלל, הא לאו הכי יש לברך בפה"א.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן