Menu
שאל את הרב
print
אא

בס"ד שלום רב לכת"ר שאלתי היא כתוב בשולחן ערוך אורח חיים סימן רכה סעיף י' כדקלמן: "הרואה אילנות טובות ובריות נאות אפילו עובד כוכבים או בהמה אומר ברוך אתה ה' אלהקינו מלך העולם שככה לו בעולמו ואינו מברך עליהם אלא פעם ראשונה ולא יותר לא עליהם ולא על אחרים אלא אם כן היו נאים מהם: שאלתי היא האם הדין הזה חל בימינו לגבי ברכה על בן אדם יפה /בריה יפה כי לפי דעתי אין אנחנו יודעים מה זה יופי שאפשר לברך עליו כלומר אין היום כאלה בני אדם יפים באופן חריג שאפשר לברך עליהם ברכה זו האם אני צודק ? לפי מה שהבנתי גם בכף חיים וגם משנה ברורה נאמר שהמנהג בימינו לא לברך הם זה משום שהטעם שלהם כמו שאני טוען שאין בימינו ידיעה על בני אדם יפים באופן חריג שאפשר לברך עליהם? ומה דעת ראש הישיבה בנושא, ואם דעתו לא לברך אפשר את הסיבה מדוע ?ומקרות לעניין זה ? ואם דעות לברך אשפר הסבר מדוע? והאם יש דעות בהלכה כמוני שמפאת שאין היום בני אדם יפים/או ידיעה על יופי כזה ובשל כך לא מברכים? אם אפשר את המקורות גם לעניין זה תודה

הרב רזיאל כהן

בנוגע להשערתך שהיום לא מצויים בני אדם יפים באופן מיוחד, אין הדברים נראים לענ”ד. כי אמנם מצינו “ירידת הדורות” ביופי כמבואר במסכת בבא בתרא (דף נ”ח ע”א), אבל מסתבר שבדברים הללו הולכים בכל דור לפי ערך הדור שבימיו, והאנשים היפים ביותר בדורנו (אע”פ שלעומת הדורות הקודמים הם כקוף בפני אדם), ראוי לברך עליהם בדורנו, ויפתח בדורו כשמואל בדורו.

הטעם של המשנ”ב שלא נהגו לברך בדורנו, מפני שמי יוכל לדקדק שיהיו הבריות “נאות ביותר”. והוא חשש בעלמא, שאפשר להתגבר עליו. ועיין בהלכה ברורה (סי’ רכ”ה בבירור הלכה אות ע”ד) שנתן טעמים נוספים למנהג שלא לברך. עיין שם. אמנם בכל הטעמים שהביא, אין סמך מספיק לאסור לברך, ומי שבכל זאת מברך על אדם שהוא באמת מופלג ביופי, ישא ברכה מאת ה’. וכן פסק מו”ר הגר”מ לוי זצ”ל בספרו ברכת ה’ ח”ד (פ”ג סעיף כ”ו) בפשיטות לברך ברכה זו, ללא הגבלה.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן