כספי מעשר למשפחה
מותר לתת לקרובי משפחה מכפסי מעשרות,
שלום כבוד הרב, רציתי בבקשה לבקש הסבר ל"בחנוני נא בזאת" בעניין מעשרות. שמעתי בשיעור כלשהו, שלאדם הנותן עשרים אחוז מרווחיו יש רשות לבחון את ה', ולא הבנתי בדיוק מה פירוש "לבחון"? הכוונה לצפות ולראות איך הקב"ה נותן לי יותר? אני פשוט לא מבינה טוב את העניין הזה. תודה רבה, תזכו למצוות.
לא רק הנותן עשרים אחוז אלא אף הנותן עשרה אחוז יכול לבחון.
ופירוש לבחון הוא לראות אם יש לו ברכה בכסף או לא.
חשוב להקפיד לתת מעשר מדוייק (או חומש מדוייק), ואם נותנים יותר לומר שזה לצדקה ולא מהמעשר.
מאת: פלוני | תאריך: ט׳ בטבת ה׳תשפ״ב – דצמבר 13, 2021
תודה רבה על התשובה, אבל מה בעצם ההגדרה של ברכה בכסף? זה יותר כסף, זה שימוש איכותי בכסף הקיים (כלומר, שדברים לא מתקלקלים למשל, ואין צורך לבזבז יותר על החלפות ותיקונים), או שזה דבר אחר? אני מתנצלת שאני ככה לא "משחררת" את העניין, אני פשוט רוצה להבין טוב יותר. תודה רבה
זו באמת שאלה טובה מה ההגדרה המדוייקת של ברכה בכסף, וזה יכול להיות מה שהזכרתם. מה שכן ברור שכיון שהתירו לנו לבחון – חייב להיות שזו ברכה שאנחנו נוכל לבחון ולראות שאכן היא קיימת, ולא ברכה שהיא צדדית (כמו בסתם בטחון בה’ שיתכן שרואים את זה כאן לרעה, ובאמת זה לטובה במקום אחר שאנו לא רואים). לכן יש לנסות בעניני כספים אם יש ברכה (באופנים שהזכרתם וכיוצא בהם).
מאת: פלוני | תאריך: כ״ז בשבט ה׳תשפ״ד – פברואר 6, 2024
שלום,גוי שמקפיד לתת חומש ויותר מהכנסתו לצדקה והוא רוצה להעתיק אל מקום יהודים כדי להתגייר. אך לא מוצא סיפוק בידו אם לא שיקטין את כמות הכסף שנותן לצדקה. ואינו שומע לאף אדם שיאמר לו לעשות זאת, ומשיב להם שאי אפשר להפסיד על ידי נתינת צדקה (וגם רוצה להדר במצוות צדקה מכמה סיבות אחרות). אך מפני דחיפת העניין, נראה שיש להסתפק אם בכלל קיימת הבטחה זו, ועניין בחנוני נא בזאת, אצל גוי, דהלא הם לכאורה כמי שאינו מצווה ועושה. ואשמח לתשובתך. יש"כ
במסכת ב”ק (דף ל”ח ע”א) מבואר שגוי שעושה שבע מצוות בני נח אמור להיות לו שכר ומאחר שהם זלזלו בהם אינם מקבלים שכר כמצווים ועושים. ומשמע שם שמקבלים שכר אך לא הכל, ולא ברור לנו כמה מקבלים, אם כן לא נוכל להיות בטוחים שהבטחת התורה ע”י חז”ל עשר בשביל שתתעשר תהיה גם לגוי, איננו יודעים חשבונות שמים כמה משלם ובמה משלם לגויים על המצוות שהם עושים. אא”כ ימצא גילוי מפורש ששכר זה יהיה גם לגויים.